
EUI WORKING PAPERS

Institution-Driven Competition: The Regulation of 
Cross-Border Broadcasting in the EU

Alison Harcourt

EUROPEAN UNIVERSIT Y INSTITU TE
R o b e r t  S c h u m a n  C e n t r e  f o r  A d v a n c e d  S t u d i e s

European Forum Series

RSCAS No. 2004/44

2004_44 Harcourt cover.indd   1 22/12/2004   18:12:40



 

 

EUI Working Paper RSCAS No. 2004/44 

Alison Harcourt, Institution-Driven Competition: The Regulation of Cross-Border Broadcasting in 
the EU 



 

 

 

The Robert Schuman Centre for Advanced Studies carries out disciplinary and interdisciplinary 
research in the areas of European integration and public policy in Europe. It hosts the annual European 
Forum. Details of this and the other research of the centre can be found on: 
http://www.iue.it/RSCAS/Research/. 

Research publications take the form of Working Papers, Policy Papers, Distinguished Lectures and 
books. Most of these are also available on the RSCAS website: 
http://www.iue.it/RSCAS/Publications/. 

The EUI and the RSCAS are not responsible for the opinion expressed by the author(s). 



 

 

 

EUROPEAN UNIVERSITY INSTITUTE, FLORENCE 
ROBERT SCHUMAN CENTRE FOR ADVANCED STUDIES 

Institution-Driven Competition: 
The Regulation of Cross-Border Broadcasting in the EU 

ALISON HARCOURT

EUI Working Paper RSCAS No. 2004/44 
BADIA FIESOLANA, SAN DOMENICO DI FIESOLE (FI) 



 

 

 
 

All rights reserved. 
No part of this publication may be reproduced, distributed or utilised 

in any form or by any means, electronic, mechanical, or otherwise, without  
the prior permission in writing from the Robert Schuman Centre for Advanced Studies. 

 
Download and print of the electronic edition for teaching or research non commercial use is permitted 
on fair use grounds—one readable copy per machine and one printed copy per page. Each copy should 

include the notice of copyright. 
 

Permission for quotation should be addressed directly to the author(s). See contact details at end of text. 
Source should be acknowledged. 

 
ISSN 1028-3625 

© 2004 Alison Harcourt 

Printed in Italy in December 2004 
European University Institute 

Badia Fiesolana 
I – 50016 San Domenico di Fiesole (FI) 

Italy 

http://www.iue.it/RSCAS/publications/ 



 

 

 
 

Robert Schuman Centre for Advanced Studies 

European Forum 

The European Forum was set up by the High Council of the EUI in 1992 with the mission of bringing 
together at the Institute for a given academic year a group of experts, under the supervision of annual 
scientific director(s), for researching a specific topic primarily of a comparative and interdisciplinary 
nature. 

This Working Paper has been written in the context of the 2001-2002 European Forum programme on 
“Europe in the world: the external dimensions of Europeanisation” directed by Professor Helen 
Wallace with Professor Mark Pollack and Professor Jan Zielonka as Associate Directors. 

The Forum examined the various ways in which the European Union’s policies and practices are 
exported to neighbours, partners and associates. Over the year Fellows involved in the Forum looked 
at particular policy issues, particular patterns of association, especially the enlargement process, and 
some elements of the transatlantic relationship. Papers presented explored the range from substantive 
policy to broad norms and values as they impact on how the EU addresses the challenge of partnership 
with third countries. 

The EUI and the RSC are not responsible for the opinion expressed by the author(s). 



 

 

Abstract 

 
The regulation of media markets at the national level is under severe pressure, due to technological 
change, the existence of open markets, and international competition. The European Union’s 
Television Without Frontiers (1989) Directive provided a framework which facilitated regulatory 
competition in the media field, particularly in satellite regulation. The paper will examine evidence of 
‘investment flight’ towards lax regulatory jurisdictions resulting in an erosion of regulatory restrictions 
on broadcasting at national levels, particularly those relating to content, advertising and ownership. A 
political backlash, prompted by fears of ‘race to the bottom’ scenarios, has resulted in efforts at 
regulatory co-operation at national and European levels. Policy makers have looked towards the 
European Union level for measure to counteract ‘unfair’ regulatory competition and provide a 
European framework for media regulation. 

 

 

Keywords  

Regulatory competition;  Media regulation; EU Television without Frontiers Directive 



 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

I. Introduction 

How do EU Member States react to incentives for regulatory competition? Conventional theories of 
the race-to-the-bottom or towards-the-bottom assume that governments will engage in regulatory 
competition when capital is mobile and economic actors are able to engage in regulatory arbitrage. 
States engage in competition by lowering regulatory standards to attract investment from abroad. This 
was documented by Cary (1974) who claimed that the small US state of Delaware was successful in 
attracting companies in this way leading to a ‘race to the bottom’ in regulatory standards.  

Economic theory purports that competition emerges naturally as a result of capital mobility in an 
integrated market. Therefore regulatory competition is seen to be a natural process driven by market 
actors. Sun and Pelkmans (1995), in applying the model to the European Union, assessed the efficiency 
of regulatory competition. They argued that, as EU mandates did not find the most efficient solutions to 
regulatory problems and were often ineffective, regulatory competition could possibly be used instead of 
harmonisation of national rules by the EU institutions to achieve optimal levels of harmonisation.  

However, Barnard (2000) claims there is little evidence of regulatory competition in the EU by the 
measure of relocation by companies. Relocation, she shows, is low due to other factors, which have a 
greater bearing on a company’s choice. In a re-examination of the Delaware case, she shows that 
Delaware’s success is not based merely on a lowering of standards but on other historical and 
institutional factors. In particular, drawing on Romano’s work, she shows that the Delaware system 
offered a case law and judicial system which favoured efficiency which formed a greater incentive to 
firms. Cary also recognised the role of ‘sound court decisions’ in enforcing Delaware’s regulatory 
attractiveness. In contrast to Barnard, this paper finds that there is a relatively high degree of company 
relocation in the EU—in the broadcasting sector. As Romano concluded, relocation is not found to be a 
result of regulatory competition but due to other domestic factors coupled with judicial decision-making. In 
particular, the paper finds that the European Court is a key driver of national broadcasting deregulation.  

The paper examines the regulation of cross-broader broadcasting to test the impact of capital 
mobility on the regulatory strategies pursued by EU Member States. The 1989 European Union 
Television Without Frontiers (TWF) Directive provided a framework for capital mobility within the EU 
for firms which were previously confined to national markets—television broadcasters. The goal was 
chiefly to encourage (via deregulation) the exploitation of new technologies (initially cable and satellite 
broadcasting). By defining television signals as services which required free movement within the 
internal market, TWF paved the way for cross-border transmission via satellite and cable. According to 
TWF, a broadcaster could only be regulated by the country of origin and not by the country of reception. 
This principle was derived from European Court of Justice (EJC) rulings in the 1970s and 1980s.  

The TWF Directive created the preconditions for market-driven regulatory competition between 
Member States. But how did states react? In light of the literature on regulatory competition, the paper 
discusses 1) whether states engage in regulatory competition when an internal market is created 2) 
whether states are reacting to preferences of economic actors when deregulating 3) whether economic 
actors respond to the lowered regulation by relocating their headquarters 4) whether further states 
enter the game when faced with regulatory competition.  

The findings in this case are the following: even in the presence of near ideal pre-conditions for 
aggressive regulatory competition, only two EU Member States, the UK and Luxembourg responded 
with deregulation. However, it will be shown that these two states did not (initially) deregulate to 
attract companies from abroad, but rather to promote domestic economic actors which had close 
political ties to domestic governments. As a result of deregulation, ‘investment flight’ towards these 
two jurisdictions is shown to be high—however, this did not drive regulatory competition beyond the 
UK and Luxembourg. Rather, additional Member States were compelled to deregulate following a 
series European Court of Justice decisions which reinforced competitive pressures on domestic 



Alison Harcourt 

2 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

legislations. The dismantling of national restrictions was sustained through the EJC rulings in the 
1990s and 2000s which reinforced the TWF principle that broadcasting be governed by the laws 
stemming from the state of transmission and not the state of reception. Therefore national deregulation in 
this field was by no means a natural response to the preference of economic actors.  

Despite the fact that deregulation in this field was driven by a combination of domestic factors and 
court action, a diffuse perception (on the part of policy makers) of unfair, dangerous or unrestrained 
regulatory competition has triggered attempts at trans-national regulatory co-operation. Extensive 
deregulation in broadcasting (particularly in rules relating to content, advertising and ownership) has 
promoted a fear of a ‘race to the bottom’ and backlash from national interest groups and political 
actors. This has spilled over onto the European level. The paper concludes with an examination of 
regulatory cooperation and what form it is taking. 

The paper is laid out as follows: Section II will detail national regulatory instruments for media 
markets subject to ‘competition.’ It will then outline how the TWF Directive provided a setting for 
regulatory competition in the sector. Section III will review the response of two Member States, the 
Luxembourg and the UK, which relaxed regulation for satellite licences. Section IV will detail how 
the TWF cross-border broadcasting principle was enforced through EJC rulings in the 1990s and 
2000s which led to pressure for deregulation in other Member States. Section V will show how fears 
of a ‘race to the bottom’ scenarios have met with political backlash allowing for some forms of 
regulatory co-operation at the European level. Section VI will conclude.  

II. National Regulatory Instruments and European Law 

Before 1989, broadcasting policy was exclusively the domain of the Member State. In many states, 
public service broadcasters had national monopolies. In those states with emerging private markets, 
spectrum scarcity restricted the market to a small number of broadcasters which were strictly regulated. 
Regulatory instruments were similar throughout Western European states, based on principles 
discussed and established within the Council of Europe. These regulatory instruments were 
based upon democratic arguments. Regulation of both the print and broadcast media is seen as aiding 
the functioning of a democratic system: the goal of which is the presence of an unbiased and accurate 
media that can guarantee a ‘plurality of voices.’ This has also been the chief rationale for the 
maintenance of a public service broadcaster (PSB) which is meant to contribute to the quality of public 
discourse, promote societal integration, and emphasise news and education, as opposed to entertainment 
(Voltmer, 2001). In many states, public service broadcasters held exclusive national monopolies. 

Humphreys (1996:12) identifies three further rationales for regulation: the technical rationale (the 
scarcity of frequencies), the monopoly rationale (if a public good is a natural monopoly, there is a 
requirement for public regulation), and the political rationale. Politicians tend to believe that the media 
control the minds of voters (even though there are many nuances, and this is often times actually not 
the case).1 Therefore, the choice of who controls the media market at national levels is very much a 
political one. Politicians usually take a hands-on approach to the choice of instruments used to 
measure the market. This fact is one of the greatest reasons why regulatory competition in this field 
does not work. Market players who succeed in market expansion are usually those closest to political 
parties in power. New technologies, satellite and cable in the 1980s and digital in the 1990s, were 
meant to put an end to spectrum scarcity. This was seen as an opportunity to break political heavy-
handedness in broadcasting and create a genuine competitive market. However, national governments 
clung to traditional modes of control when defining satellite and digital policies. At the same time, as 
national governments did not relinquish media/cultural policy to the European level, the EC was 

                                                      
1   There are many academic studies on the media and public opinion. Sociologists tend to argue that individuals and groups 

have different experiences in socialization and media consumption which affect voting behaviour. See the International 
Journal of Public Opinion research for national case studies. 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 3 

unable to legislate beyond the minimum standards for broadcasting as it was viewed to be encroaching 
on cultural policy (exempt by subsidiarity). 

Examples of national regulatory instruments used to govern broadcasting markets are the 
following: restrictions on media ownership (limitation of shares in a media company, limitation of 
multiple ownership, and limitation of cross-media ownership between press and broadcasting), limits 
on audience reach and audience share, the number of public service broadcasters, the number of 
licences issued to national broadcasters, rules on media content, percentage requirements for news and 
documentary programming, minimum quotas for European and national content, time devoted to 
minority audience programming, right of reply rules; prohibition of pornography, limitation of 
television violence, prohibition of incitement to racial hatred, youth protection, copyright, advertising 
standards, advertising time, advertising breaks, and programme sponsorship rules.  

In its policy documents, the European Commission identified many of the above regulatory 
instruments as presenting obstacles to sector growth. For example, Section 17 of the 1994 Bangemann 
paper on Europe and the Global Information Society (CEC, 1994), states: 

In addition to ownership controls to prevent monopoly abuse, most countries have rules on media 
and cross media ownership to preserve pluralism and freedom of expression. In practice, these 
rules are a patchwork of inconsistency which tend to distort and fragment the market. They impede 
companies from taking advantage of the opportunities offered by the internal market, especially in 
multimedia, and could put them in jeopardy vis-à-vis non-European competitors […] The Union 
will have to lead the way in heading off deeper regulatory disparity. In so doing it will reinforce 
the legal security that is vital for the global competitiveness of Europe’s media industry. The 
Group believes that urgent attention should be given to the question of how we can avoid 
divergent national legislation on media ownership undermining the internal market. 

Some regulatory instruments were harmonised at the European level by the TWF Directive. These 
are as follows: the majority proportion of transmission time should be reserved for European works 
(originating from Member States) excluding the time appointed to news, sports events, games, 
advertising, teletext services and teleshopping; 10 per cent of transmission time or alternatively 10 per 
cent of programming budget should be reserved for European works created by producers who are 
independent of broadcasters; interruption of films by advertising should be limited to once every 
45 minutes; the exclusion of advertising during news, current affairs programmes, documentaries, 
religious programmes and children’s programmes (when the duration is less than 30 minutes); the 
prohibition of advertising cigarettes, and other tobacco products; prescription medicines, and medical 
treatment; the limitation of advertising time to 20 per cent of the daily transmission time and 20 per 
cent within a given clock hour; the protection of minors; and prohibition of incitement to hatred on 
grounds of race, sex, religion or nationality. TWF did not handle politically sensitive areas such as 
PSB funding, media ownership or the licensing of private broadcasters. Neither did it set minimum 
standards for content which have proved the most subject to erosion by deregulation.2 

Two key aims of the TWF Directive were the promotion of new technologies—particularly cable 
and satellite transmission—and the consolidation of European markets. It was envisioned that 
regulatory competition would lead to a removal of restrictions on the broadcasting industry at national 
levels, and the fortification of strong European media firms able to compete globally. The goal was the 
consolidation markets on a European scale culminating in the creation of ‘European champions.’ In 
this respect, further concentration of European media markets was perceived positively as fulfilling an 
policy designed to make the industry more competitive.3 

                                                      
2   Examples of national rules on content would be watersheds (i.e. after 9 p.m.) for the showing of programming containing 

violence and sexual behaviour, rules on the portrayal of sexual conduct, crime reporting, rules and limitations on ‘phone-
in’ programs, chatshows, religious programming, rules on the use of hidden microphones, to name a few. 

3  For case studies of other utilities/public good sectors, see J. Hayward 1995. Industrial Enterprise and European 
Integration. From National to International Champions in Western Europe. New York: Oxford University Press. 



Alison Harcourt 

4 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

In order to promote cross-border transmission, the Directive contained a typical ‘single market’ clause 
that stipulated that a broadcasting company may only be regulated in the country of transmission, not 
reception. The reasoning behind this, was that a company would not be subject to many different laws in 
countries of reception and would only have to deal with one regulatory authority. It was this clause that 
triggered regulatory arbitrage as it rendered national law ineffective vis-à-vis foreign broadcasts. It had 
the consequence that companies moved their headquarters abroad to Member States with lower 
restrictions to avoid national media laws. In practice, national laws, particularly those on ownership and 
content, which were not covered in TWF, were therefore rendered useless against foreign broadcasts.  

III. Regulatory Competition: Initiatives of Luxembourg and the UK 

Luxembourg 

Regulatory competition theory assumes that states relax legislation in order to attract companies from 
abroad. The cases of UK and Luxembourg do not confirm this assumption as both states deregulated to 
please domestic economic actors close to governments in power. The advent of satellite broadcasting 
simply increased the pressure on domestic governments to deregulate in favour of domestic companies. 

Although small in population and size (and hence media market), Luxembourg was allocated an 
equal number of satellite frequencies as the rest of Europe. As Luxembourg did not have a PSB, the 
government granted its entire allocation of satellite frequencies to the Astra satellite in 1983 with 
which Européen des Satellites (SES), Europe’s first partly privately-owned satellite television system, 
was created (the government retained 20 per cent). At the same time, national implementation of the 
TWF Directive required that a media law be introduced in Luxembourg for the first time. Up until 1991, 
Luxembourg had no media law to speak of.4 Before, 1991, Luxembourg considered that regulation 
was inconsistent with its liberal approach and small market size. When Luxembourg introduced its 
Electronic Media Law of 27 July 1991, it introduced restrictions on media markets for the first time.  

In order not to discourage foreign investment, these rules applied only to domestic radio broadcasts 
and not to television or broadcasts to other Member States (i.e. from the Astra satellite). In addition, 
companies applying for broadcasting licences transmitted ‘via low-power transmitters’ (to Luxembourg) 
had to detail a complete list of their owners and directors, and managers. But less transparency is 
required from non-domestic broadcasters. Luxembourg therefore set up a different regulatory regime for 
satellite companies broadcasting abroad than that applied to its domestic media. This enabled 
Luxembourg to retain control over its domestic market while allowing companies based in Luxembourg 
to broadcast abroad with very few restrictions.  

This policy has proved lucrative for Luxembourg. As the 1989 TWF Directive stipulates that a 
broadcaster can only regulated by the country of origin and not by the country of reception, a number 
of foreign companies were able to bypass their national legislators by transmitting from Luxembourg 
using the Astra satellite. A number of companies established themselves in Luxembourg to broadcast 
to other Member States (some to avoid national legislations, some simply due to domestic spectrum 
scarcity). Indeed, Astra has proved the most popular satellite for European broadcasters, hosting both 
analogue and digital channels which broadcast to markets in almost all EU Member States, and an 

(Contd.)                                                                   
Hayward has argued that EU industrial policy is mainly distributing incentives for the emergence of European champions 
in his study of EU electricity, aerospace, air transport, and telecommunications policies (1995). Hayward focuses on the 
relationship between the European Commission and large firms which he claims mimics state-firm relationships between 
government and business at national levels.  

4   Rather than creating a public sector broadcaster for such a small population, Luxembourg had instead licensed Europe’s 
first private radio broadcaster, Compagnie Luxembourgoise de Telediffusion (CLT), in 1930, which was later to become 
a major European player. 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 5 

increasing number of non-EU states. Chalaby notes that Astra hosts over 1000 television and radio 
channels to 87 million European households (2002:7). 

Significantly, large national players in France (Canalsatellite), Germany (DF1), the Netherlands 
(NetHold), Spain (Sogecable) and the UK (BSkyB) chose to launch satellite platforms from 
Luxembourg. The Luxembourg company CLT (now controlled by Bertelsmann) developed into a 
multi-national company active in French, Belgian, Dutch, German, UK, Spanish and Eastern European 
television and radio markets via the Astra satellite. Astra hosts digital platforms for Canal Plus in the 
French, Polish, Spanish and Dutch markets and provides further capacity for Kirch, ARD, ZDF, and 
ORF-SRG. NetHold (which is based in Amsterdam) transmits PayCo and FilmNet channels (including 
adult films) to much of northern Europe (e.g. FilmNet broadcasts to Belgium, the Netherlands, 
Denmark, Norway, Sweden and Finland). A number of single stations are now hosted on Astra which 
broadcast to most of Europe. Significantly, many stations contain content which is strictly regulated at 
national levels (e.g. chatshow channels, music channels, religious stations, fashion channels, regional 
channels and ‘adult film’ channels). As a result, the broadcasting sector became a very important 
sector of the Luxembourg economy and the biggest tax contributor from 1997 onwards.5 

United Kingdom 

The availability of channel capacity and transnational transmission from Luxembourg had its effect on 
the evolution of media laws in other Member States. However, Member States did not deregulate to 
attract investment from abroad. Rather, the pressure from trans-national broadcasts coupled with 
domestic factors led to regulatory change. The UK case arose out of a domestic political dispute over 
media ownership. The Conservative government under Thatcher’s leadership supported the expansion 
of Murdoch’s News International in both press and broadcasting markets (for detail on Murdoch’s 
press expansion see Doyle, 1995a; 1995b; Hooper, 1996). Press expansion was dependent upon 
ministerial decision, so this was easily attained. However, allowing expansion in the broadcasting 
market meant a change to national broadcasting law, which required parliamentary approval, so this 
was more politically challenging. There were two prime legal obstacles for Murdoch. British law 
forbid foreign ownership of broadcasters and contained strict cross-ownership rules (i.e. Murdoch had 
extensive press interests, so could not own broadcasters). The Conservative government did not want 
to lower cross-media ownership limits at the national level, as that would have meant allowing 
expansion by the (Labour-supporting) Mirror Group in broadcasting.  

The implementation of TWF in 1990 provided the UK government with a window of opportunity. 
The enactment of the 1990 UK Broadcasting Act included requirements for satellite licences. Section 
43 of the 1990 Broadcasting Act applied a different regulatory regime to non-domestic satellite 
services as that applicable to domestic satellite services. Companies whose headquarters were in the 
UK but broadcasting from abroad (i.e. Sky) were only required to obtain a non-domestic satellite 
licence.6 Non-domestic satellite licences were exempt from both foreign ownership and cross-media 
ownership rules and a whole host of other domestic rules. The UK did not even apply TWF provisions 
to its regulatory regime for non-domestic satellites including rules restricting advertising tobacco 
products and advertising during children’s programming. 

                                                      
5   SES, which owns the Astra satellites, became Luxembourg’s biggest tax contributor in 1997 with a input of LFr2.06bn in 

taxes. (‘Survey-Luxembourg: Space age role for chateau’, Financial Times 28 May 1997). It is not insignificant that 
Luxembourg Commissioners Jacques Santer and Vivien Reding were particular sensitive to the arguments of large media 
companies. Domestic concerns were apparent during key policy debates at the European level (for detail, see Harcourt, 
2004). 

6   The 1989 TWF Directive does not stipulate whether or not the location of companies’ headquarters are an indication of 
where they should be licensed. The UK lobbied hard to include this provision in the revised 1997 TWF. 



Alison Harcourt 

6 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

This meant that Sky did not have to respect domestic ownership rules, even, as Lord David 
Puttnam so succinctly put it, its ‘programmes were put together in West London and went up from a 
BT uplink in East London; because for a millisecond it hit a foreign piece of metal before being 
bounced back down to Britain, it qualified as a ‘nondomestic’ broadcaster—thereby not subject to any 
of the rules and regulations which BSB laboured under’ (Puttnam, 2002). By contrast, the BSB 
company broadcasting from the UK satellite Marco Polo, was subject to the UK’s stricter media laws. 
This rendered BSB less competitive and subject to take-over—by Sky with which BSkyB was formed.7 

Not only was BSkyB exempt from national laws, but so of course was every other company 
granted a non-domestic satellite licence by the UK. In practice, the 1990 Broadcasting Act allowed the 
UK to issue licences to any company that wanted to broadcast via any satellite to any country 
anywhere in the world. For example, under this law one can purchase a UK licence (for £250) for a 
channel broadcasting in Arabic to northern Africa states from the Astra satellite.8 The policy became 
very controversial for obvious reasons particularly as the ITC provided non-domestic satellite licences to 
a number of broadcasters which were banned domestically. In particular, the UK’s lax restrictions on 
advertising caused conflict with other Member States. For example, channels with UK satellite licences 
are advertising alcohol and tobacco products in France, ignoring advertising rules in Germany, and 
inserting advertising spots into children’s programming in Sweden and Norway—against those states’ 
national laws. Williams (2002) observed that over 40 European media companies broadcasting 
from the UK were actually ignoring TWF provisions on advertising in 2002. Since 1998, there 
have no longer been ‘non-domestic satellite licences’, as such, merely ‘satellite licences’. 
However, the UK continues to apply different regulatory regimes to satellite broadcasters than 
to terrestrial broadcasters. Hence, only terrestrial broadcasters are subject to stricter content 
requirements. Under EU law, the UK is not (yet) required to apply TWF provisions to satellite 
providers as they loosely constitute ‘new services’ with minority audience share.  

Deregulation continued most recently with the 2003 Communications Act which opened the whole 
of the UK market to foreign owners (including non-EU owners). Press predictions are that Murdoch 
will buy Channel Five, Viacom9 will buy the ITV companies, and Clear Channel (another large US 
company) will buy Capital Radio. Press rumours have indicated that this is a political deal between 
Blair in order to gain Murdoch support over UK entry into the Euro (e.g. the Guardian 07.02). This 
author is sceptical of these claims. If the UK broadcasting market is to be wholly-owned by US 
operators, media support of the Euro is not expected to be high, even if the Murdoch media does 
support it. There are already quite a number of US players in British press and cable markets (Collins, 
2003). The latest deregulatory move again reflects an attempt to solve a domestic problem. By 
allowing non-EU players into the market under the Communications Act, the UK is seeking to attract 
outside investment to rescue a failed venture (the bankrupt ITV companies) in digital broadcasting, 
thereby presenting potential competition to the digital monopoly BSkyB. 

Even though each deregulatory move was the result of domestic pressures, the UK has at the same 
time been very effective in attracting foreign media investment. The UK has succeeded in establishing 
itself a ‘global communications hub’ (Bromley, 2001). A large number of foreign media companies 

                                                      
7   Sky bought BSB in 1990 which had launched its own satellite Marco Polo with a domestic satellite licence. The new 

company BSkyB therefore was broadcasting from both Astra and the UK Marco Polo satellites. This contravened UK 
law, as the company had both a domestic and a non-domestic satellite licence, and went against international satellite law 
as well. The issue was not solved until 1998. 

8    Licenses for many satellite broadcasters in Arab countries were issued in the UK and France. This in itself has led to the 
establishment of ‘media cities’ in Cairo and Dubai which have attracted Arabic language broadcasters away from Europe 
(such as Orbit, MBC, Reuters and CNN which were originally in London) (Guaaybess 2002). 

9   Viacom was predicted to buy the flagging ITV companies (following Tony Blair’s meeting with Viacom Chairman 
Sumner Redstone on November 12, 2002). However, ITV has thus far been holding its own since the 2004 
Carlton/Granada merger. Viacom already owns MTV, CBS, Paramount film studios, Blockbuster Video, the UCI cinema 
chain, the Paramount Comedy Channel and all the advertising spaces on London Underground. 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 7 

have already chosen to base themselves in the UK in both press10 and broadcasting. As the 
prerequisite to obtaining a UK satellite licence is that a company’s headquarters need to be UK-based, 
a number of companies have subsequently set up shop in the UK. Quite a number of companies have 
physically relocated their headquarters to the UK to avoid domestic media legislations. By the end of 
2000, 325 non-domestic satellite licences were issued by the UK regulatory authority. The satellite 
policies of the UK and Luxembourg had a knock-on effect for the rest of Europe.  

IV. Actions of the European Court of Justice 

The existence of laxer regulatory regimes in the UK and Luxembourg did not automatically lead to a 
lowering of regulatory standards in other countries. This was only achieved through challenges to 
national policies brought to the European Court of Justice. Rather than recognising arguments of ‘cultural 
policy’ (an area protected by subsidiarity), the Court drove deregulation through a series of rulings on 
cross-border broadcasting. In its rulings, the Court held up a key principle of the treaties—that services 
should have free movement within the common market. Even before TWF was enacted, by defining 
television signals as services, it was the Court that advanced sector deregulation at national levels. Post 
1989, it legitimised the right of broadcasting companies to move abroad to bypass national laws.  

The first significant ECJ cases dealing with television transmission came before TWF. The 1974 
Sacchi case declared that broadcasting be considered a tradable service. Therewith the Court claimed 
the sector as within its jurisdiction of the Treaty of Rome. The 1980 Debauve case ensured that 
broadcasting from one Member State to another was legal. Indeed, it was the Sacchi and Debauve 
cases upon which Television without Frontiers was legally based. 

The 1974 Sacchi case11 was brought by the cable operator, Giuseppe Sacchi, to the tribunal court 
of the small Italian town of Biella. Sacchi claimed that the national Italian public service broadcaster 
RAI could not continue its monopoly over advertising revenue as it prevented obstacles to the sale of 
goods from other Member States which should be permitted to sell through cable television in addition 
to through the national PSB. The Biella Court firstly refereed the case to the Italian Constitutional 
Court in 1974, which upheld that RAI could indeed hold a national monopoly. The Biella Court then 
referred the case directly to the ECJ. It asked specifically whether the movement of goods within the 
common market applied to television signals. The Court did not find that RAI’s monopoly restricted 
the trade of goods within the EC, neither did it object to the fact that RAI was acting in the capacity of 
a monopoly as this was justified under national cultural policy. This case was specific to the Italian 
market only. However, the case gave it the opportunity to define broadcasting signals as an economic 
activity, thereby coming under the jurisdiction of the Treaty of Rome. The ECJ ruled that ‘in the 
absence of express provision to the contrary in the treaty, a television signal must, by reason of its 
nature, be regarded a provision of services’. It added that ‘trade in material, sound recordings, films, 
apparatus and other products used for the diffusion of television signals are subject to the rules relating 
to freedom of movement for goods’.  

Then, in 1980, the Court applied this principle to a case of cross-border broadcasting. In the 1980 
Debauve case,12 the European Court of Justice established that any discrimination by a Member State 

                                                      
10  The UK is the global headquarters of Reuters, AFX (the fourth largest global financial news agency); APTV; Camera 

Press; CNN International; FT Business News; Gemini News; Magnum Photos; The Image Bank (a global leader in 
production of contemporary imaging); World Radio Network, ABC News Intercontinental; Agence France Presse; 
ANSA; Associated Press; Australian Associated Press; Bloomberg News; Canadian Press; CBS News; Deutsche Presse 
Agentur; Dow Jones; EFE (Spanish News Agency); Islamic Republic News Agency; Jiji Press; Kuwait News Agency; 
NBC Worldwide; New Zealand Press Association; Russian Information Agency—Novosti; Saudi Press Agency; 
Tass/Itar; UPI, and Xinhua News Agency of China (Bromley, 2001). 

11  Case 155/73 Tribunale civile e penale di Biella [30.04.74, ECR 0409 – 0433]. 

12  Procureur du Roi v Marc J.V.C. Debauve and others. Case 52/79 [1980] ECR 0833 18 March 1980. 



Alison Harcourt 

8 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

against a broadcasting signal due to national origin is illegal. The ruling related to three French cable 
broadcasters which were transmitting advertising to cable subscribers in Belgium. Belgium legislation at 
the time banned advertising,13 but French law did not. The Court established herewith that the companies 
transmitting from abroad were liable to their domestic legislations, not to laws in countries of reception.  

Based precisely upon these two ECJ rulings the EU passed its Television Without Frontiers (TWF) 
Directive in 1989. From this time onwards, there was a dramatic increase in ECJ court cases dealing 
with media markets. In every case wherein Member States brought cases against broadcasters 
violating domestic media law through cross border transmission, the ECJ ruled against them. Member 
States argued that media policy (as cultural policy) was a domain belonging exclusively to the 
Member State. The Court did not agree. 

The first of these cases was the Commission of the European Communities v Kingdom of the 
Netherlands case of 1991.14 When the first case was brought to the ECJ in 1989, under Dutch cable 
law, companies were prohibited from ‘transmitting programs offered by foreign broadcasting 
organisations and broadcasters in foreign countries were prohibited from broadcasting programmes 
with Dutch advertisements to the Dutch audience’ (Korthals Altes, 1993:32). The Court’s decision 
overrode the Dutch media law, stating that: 

Even if such a restriction forms part of a cultural policy intended to safeguard the freedom of 
expression of the various social, cultural, religious and philosophical components of society by 
ensuring the survival of an undertaking which provides them with technical resources, it goes 
beyond the objective pursued, since pluralism in the audio-visual sector of a Member State cannot 
be affected in any way by allowing the national bodies operating in that sector to make use of 
providers of services established in other Member States. 

The Netherlands subsequently was required to make changes to its national Media Act of 18 December 
1991 which provoked a greater sector liberalisation than had been preferred by the Dutch authorities. As 
Korthals Altes states ‘it is European law that opened the Dutch broadcasting system’ (1993:329). Even 
after the enactment of the 1991 Media Act, the Netherlands still represented a comparatively strict 
regulatory regime. All terrestrial frequencies were reserved for the public stations. Private television 
(national or transitional) was constrained to the local cable networks. However, Television Without 
Frontiers rendered the Dutch Media Act useless against broadcasters transmitting in the Dutch language 
from abroad. At present, forty per cent of audience share in the Netherlands comes from foreign broadcasts 
(CIT, 2001). A large proportion of which goes to the Luxembourg-based channels, RTL 4 and 5.  

Another ECJ case, decided only six days later, chiselled away at national law. The Greek Elliniki 
Radiophonia Tilorassi—Anonimi Etairia v Dimotiki Etairia Pliroforissis and Sotirios Kouvelas case 
dealt with the Greek Law of No 1730/1987 which banned commercial broadcasters and as the ECJ 
stated, established a ‘public television monopoly.’ In 1988, the Mayor of Thessaloniki set up a private 
television station and began broadcast. A Greek court injunction was issued to restrain transmission and 
ordered seizure of station equipment. The case was taken to a national court, which referred the case to 
the ECJ. Although this presented a case of sensitive national policy, the ECJ choose to intervene. It 
decided that the Greek public service broadcaster had no legal right to monopolise not only transmission 
but also exclusive rights. In this respect, the Court ruled that the establishment of a public broadcasting 
monopoly ‘must be regarded as an ostensibly illegal measure by virtue of the combined provisions of 
Articles 90 and 86, which cannot be justified by virtue of Article 90(2)’. The case is interesting, as the 
Court did not comment on the fact that the media owner was a prominent politician. The Court 
of course had no jurisdiction to comment upon this fact, even if it had been requested to do so. 

                                                      
13  Article 21 of the Royal Decree of 24 December 1966 (Moniteur Belge of 24 January 1967) 

14  Two previous cases dealing with the foreign transmission of advertising also ruled against Dutch cable law: Case-352/85 
Bond van Adverteerders [ECR 2085, 1988] and Case C-288/89 Collectieve Antennevoorziening Gouda [ECR I 4007, 
1991]. 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 9 

The next case came in 1992, when the ECJ ruled against the Belgian state in European 
Communities v Kingdom of Belgium. The Court decided that Belgium had failed to fulfil its 
obligations under Articles 52, 59, 60 and 221 of the EEC Treaty on four accounts: by prohibiting cable 
programmes from other Member States where the programme was not in the language stipulated by 
Belgian law; by subjecting cable commercial broadcasters from other Member States to prior 
authorisation, to which conditions might have been attached; by reserving 51 per cent of the capital of 
the Flemish commercial broadcaster for publishers of Dutch-language daily and weekly newspapers; 
and by compelling commercial broadcasters to constitute a compulsory part of their programming to 
cultural interest. The ruling states the ‘Belgian government, however, relies upon cultural policy 
objectives to justify the legislation in question, namely the maintenance of pluralism […] Those 
arguments cannot be accepted.’ Belgium had to make a change to its media law. 

As stated in Section III, a number of broadcasting companies have relocated to the UK, away from 
their original locations. Some of these cases were brought to the European court of Justice. One of 
these was the VT4 Ltd v Vlaamse Gemeenschap case. According to Belgian law, the Flemish 
Executive can license only one commercial television broadcaster at a time. In 1987 this licence was 
granted to Vlaamse Televisie Maatschappij NV (‘VTM’) to broadcast its station VT4 for a term of 18 
years. Under the same provisions, only one broadcaster (radio or television) for the Flemish 
Community may be licensed to transmit advertising. This licence was also issued to VT4 for a term of 
18 years in 1987. In Flanders, VTM therefore holds a legal monopoly in commercial television and 
television advertising. With the 18 year licence intact, VTM was bought by Scandinavian 
Broadcasting SA (registered in Luxembourg) and VT4’s company headquarters relocated to London. 
VT4 secured a non-domestic satellite service licence from the UK permitting it to broadcast to 
Flanders under UK regulation (pertaining to non-domestic satellite broadcasts). From there, it blatantly 
evaded Flemish media law, particularly that relating to advertising and content. The Flemish Minister 
of Culture and Brussels Affairs reacted by prohibiting the retransmission of VT4 programming by 
cable network operators in Flanders from 16 January 1995. The case ended up in the ECJ, which, as in 
similar cases, decided against the Flemish Minister for Culture and that VTM’s evasion of national 
law was perfectly acceptable. This rendered Flemish broadcasting law completely redundant, as it was 
to applied only to one market provider—VTM.  

A similar case was ruled on the same day against Belgium, again upholding the TWF clause. The 
UK had this time had issued one of its non-domestic satellite licences to UK Turner Entertainment 
Network International Limited (a subsidiary of the US American Turner Group) which owns the 
Cartoon Network Limited and Turner Network Television Limited which broadcast programmes via 
the Astra satellite. On 17 September 1993 Turner International Network Sales Limited concluded an 
agreement with Coditel, the German cable television company, to distribute Turner programming to 
Brussels. As there was no legislation at that time governing cable television in Brussels, a Royal 
Decree was issued the day before the agreement (on 16 September 1993) designed to stop the cable 
company from taking advantage of the lack of legislation. Coditel was prohibited from distributing 
‘TNT’ and ‘Cartoon Network.’ Turner International Network Sales Ltd took the case to the Tribunal 
de Commerce in Brussels for an interim order allowing Coditel to carry out its contract. The order was 
granted by the tribunal on 26 October 1993 and Coditel began broadcasting. In June 1994 the Belgian 
State brought third-party proceedings against the interim order (of 26 October).  

In November 1994, the Tribunal de Commerce referred the case to the ECJ and banned Coditel 
from broadcasting until a decision had been made. This decision was reversed at in April 1995 by the 
Belgian Cour d’Appel, which withdrew the case from the ECJ. Meanwhile, the Belgian state began 
separate criminal proceedings against Paul Denuit, the managing director of Coditel, for ignoring the 
Ministerial Decree of 16 September 1993. The Tribunal de Première Instance referred the case to the 
ECJ which ruled in favour of Denuit in 1997 and upheld TWF. Again, as in the VTM satellite case, the 
ECJ agreed that companies have the right to circumvent national legislation by broadcasting from 
abroad—meaning Belgian media law is inapplicable to foreign broadcasts aimed at Belgian audiences. 



Alison Harcourt 

10 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

In 1995, a similar case was ruled against the Swedish broadcasting authorities. In a decision on two 
joint cases KO v. De Agostini and TVShop,15 the Court interpreted European advertising rules. Sweden 
has strict rules on advertising and prohibits teleshopping and the targeting of advertising to children 
under the age of 12. The first Agostini case dealt with advertising targeted at children. The Italian 
group De Agostini, which transmits the channels TV3 to Denmark, Sweden and Norway and TV4 to 
Sweden via satellite, is licensed in the UK. On TV4 it advertised its children’s magazine ‘Everything 
about Dinosaurs’ in Sweden. The magazine is printed in Italy and distributed in several languages 
across Europe. Each issue of the magazine was accompanied with a constituent part of a model 
dinosaur. The Swedish consumer’s ombudsman, the Konsumentombudsmannen (KO), brought the 
case to the ECJ under the EU’s Misleading Advertising Directive, which allowed Member States to 
adopt more stringent advertising rules, than provided in the Directive. In the TVShop case, the 
company TVShop Europe was broadcasting teleshopping and ‘infomercials’ for skincare products and 
detergent on TV3 and the Homeshopping Channel in Sweden. The KO argued that this case went 
against the new advertising rules laid down in the 1997 TWF on ‘advertising, sponsorship and 
teleshopping’. The Court ruled in both cases that Sweden was permitted to apply more stringent rules 
on advertising—but it could only apply them to domestic broadcasters, and not to those broadcasting 
from other Member States. The KO argued that the company should be considered ‘Swedish’ because 
‘the announcers all speak Swedish, […] the advertisements are exclusively for the Swedish market 
given the language in which they are prepared and the products which are marketed.’ However, the 
Court found this position untenable. The ruling concentrated on the importance of establishment. As 
TV3 had been established in the UK, it was therefore considered a British company governed by 
British media law. In this ruling the ECJ legitimises the right of media companies to bypass national 
laws by establishing their headquarters abroad—even if the country of establishment (the UK in this 
case) pays little attention to TWF provisions.16 (For further ECJ cases, see Harcourt, 2004). 

Hence, European Union policy has been effective in encouraging European firms to engage 
in regulatory arbitrage. In its decisions, the ECJ has validated the evasion of national media rules 
through cross-border broadcasting. However, even thought the Court has enforced the 
environment for regulatory competition—by carving away at national media laws—it has not been 
effective in enforcing minimum standards on content and advertising in broadcasting set out in TWF. 
The UK’s satellite policy disregards minimum provisions set out in TWF. Many other 
Member States disregard TWF provisions and those set out in related Directives. The failure of 
the European institutions to set a floor for minimum standards in broadcasting (also shown by the 
failed EC draft Directive on media ownership) prompted fears of a ‘race to the bottom’ in broadcasting 
standards and moves towards regulatory co-operation in Europe.  

V. A Perceived ‘Race to the Bottom’ and Political Backlash 

Regulatory competition and the erosion of national media laws is precisely what the European 
Commission had in mind. Those who drafted TWF and other internal market initiatives saw liberalisation 
as leading to the establishment of a level playing field, increased competitiveness, and the consolidation of 
markets. This is clear from European Commission reports leading up to the Directive (Booz-Allen & 
Hamilton, 1992; Sanchez-Tabernero, 1993, Vittet-Philip, 1996), which echo reports from other national 
and international institutions, such as International Institute of Communications, the OECD, and UK-
based think tanks (Veljanovski, 1989; OECD, 1992a; 1992b; 1993; BSAC 1995; Poullet, 1995; MacLeod 
1996; Garnham, 1990,1996; Collins and Murroni, 1996). The idea is that an optimum level of regulation 

                                                      
15  Joined cases Konsumentombudsmannen (KO) v De Agostini (Svenska) Förlag AB (C-34/95) and TV-Shop i Sverige AB. 

16  Opinion—Joined Cases E8/94 and E9/94, In a similar case to De Agostini the EFTA Court made the same ruling. In 
Forbrukerombudet v.Mattel Scandinavia and Lego Norge, Judgment of 16 June 1995, the EFTA Court gave the opinion 
that Noway’s the Norwegian prohibition on television advertisements specifically targeting children was incompatible 
with Television Directive if it applied the rules to a broadcaster established in another EEA State. 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 11 

would be reached at national levels as a result of fair competition in a single European market. 
Commission policy was consistently reinforced by the Court of Justice as shown in the last section. 

A political backlash began to emerge from those concerned with ‘race to the bottom’ scenarios. 
This came from interest groups (e.g. consumer groups, journalist associations), public service 
broadcasters, academics and politicians. Fears were expressed that loosely regulated large European 
media groups would gain excessive influence upon society; that a small number of media groups will 
control the world’s flow of information, that there would be homogenic tendencies in content 
production; job losses in journalism, changes in editorial attitudes, and evasion by multimedia groups 
of national labour practices. The academic literature provides ample discussion of these issues 
(Murdock, 1982; Bagdikian, 1990; McQuail, 1994:167; Negrine 1994:63; Gibbons, 1997:204; 
Humphreys, 1996; Williams, 1996) including empirical studies (Abrams, Burton and Settle, 1976; 
Maddoux, 1990; Kunczik, 1997; Herman and McChesney, 1997; Demers, 1999; Johnston, 2000; 
Chambers, 2000; Demers, 2002; Doyle, 2002; Curran and Seaton, 2003).  

This author is not going to give an opinion of what actually constitutes a ‘race to the bottom’, or 
review evidence of whether or not a ‘race to the bottom’ is actually occurring. Briefly, some empirical 
examples of such scenarios given in the literature are: evasion of journalistic standards and labour 
practice by press companies in Austria and Eastern European markets (see MediaWatch reports),17 
content output of terrestrial television in Italy and Spain, media concentration and conflict of interest 
problems (i.e. politicians owning media) in Estonia, Greece, Bulgaria and Italy, the rise of voyeur 
television in the UK and the Netherlands, character defamation of members of regulatory bodies (e.g. 
in France, Estonia and Slovenia), the rapid rise in pornography watched via satellite in Germany, 
France, and Scandinavian countries, etc. The purpose of this paper is rather to discuss what 
consequences political backlash had on the development of regulatory co-operation in the sector. 

An increasing number of satellites have ‘European’ footprints (Astra, Hot Bird, EuroBird, Sirius, Thor/ 
Intelsat, W1, AtlanticBird). At a rough count, this author estimated in 2003, that that these satellites host 
circa 188 chat channels, 80 teleshopping channels, 36 music channels, 35 religious stations,18 13 fashion 
stations, 7 (continuous broadcast) ‘adult film’ channels (this does not count those channels that include 
‘adult content’ as a part of daily programming). This has resulted in a large number of complaints from 
Member States. This section will give two national examples of political backlash to problems presented 
by cross-border broadcasting. What is striking is the media groups’ response to political action. 

France 

The first example is from France. In 2002, a campaign by teachers’ unions and the press targeted the 
problem of the accessibility of pornography in France. A study conducted by Mediamétrie found 
French audiences now have access to 900 pornography films a month via satellite.19 The regulatory 
authority carried out a survey and found that that 89.6 per cent of boys aged 16 or 17 had seen one or 
more pornographic films, and 50 per cent of children under 11. The study also looked at content of 
pornography which was found to be increasingly violent. It quoted sociological studies that linked the 
present increase in sexually violent crime by teenagers (also a problem in Italy) to exposure to such 
content. The claim is that adolescents reconstruct these acts. An opinion poll showed that 64 per cent 
of French viewers were in favour of censorship. The French regulatory authority (CSA) targeted 
satellite channels broadcasting pornographic films. It drew up changes to national media law, evoking 

                                                      
17  The Peace Institute in Ljubliana publishes the following research journals: Mediawatch, Politike, EU Monitor, and 

Intolerance Monitor.  

18  Religious stations have been accused of hate-speech, particularly against Islamic practice. This has come under much 
discussion recently in the press. In 2002, U.S. President Bush came under pressure to speak out publicly against anti-
Islamic speech practised by television evangelists in the US. 

19  http://www.csa.fr/actualite/dossiers/dossiers_detail.php?id=8864&chap=2094. 



Alison Harcourt 

12 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

Article 22.1 of the Television Without Frontiers Directive, according to which broadcasts may not 
‘include any programmes which might seriously impair the physical, mental or moral development of 
minors, in particular programmes that involve pornography or gratuitous violence.’ The CSA also 
proposed a modification of Article 15 of the Broadcasting law of 30 September 1986 to achieve an 
explicit ban of programmes that involved pornography or gratuitous violence. However, the CSA was 
doubtful that these proposals would be passed by Parliament as it recognised that pornography was 
one of the most profitable sectors in French broadcasting and the government feared that if a law were 
passed, media groups would simply base their headquarters abroad to bypass French content 
laws. The CSA proposals were ultimately dropped when national (and international) attention began 
to focus on the personal reputation of the head of the regulatory authority (CSA), Dominique Baudis. 
In April 2003, national newspapers (led by Le Figaro) accused Dominique Baudis of recruiting a 
convicted serial killer (Patrice Alègre) to murder two prostitutes to prevent them from revealing details 
of sado-masochistic orgies organised for the élite of the city of Toulouse (where he was mayor). 
Following this press campaign, the CSA has not resumed proposals to curb the adult film industry. 

Poland  

The second example is from Poland. In the 1990s, the French group Canal Plus and US groups UPC and 
CME were refused licences from the Polish regulatory authority, so set up transmission from Astra to 
Poland. These are the channels Canal Polska (UPC/CanalPlus/Agora owned), Wizja TV (UPC/CanalPlus 
owned) and TVN (CME-owned) which were launched in 1998. Wizja TV has a licence from the ITC in 
London, where, ‘among other things, it has not been obliged to comply with the European quota’ 
(Jakubowicz, 2001:218). The ‘other things’ Jakubowicz refers to are disregard of domestic restrictions 
on content and advertising. The Fininvest-owned station Polonia 1, also established itself in Rome and 
broadcast to Poland via satellite when it was refused a domestic license (Goban-Klas, 1997:27).20 

A Polish draft bill, drawn up in 2002 attempted to apply domestic rules on content and ownership to 
satellite companies licensed in Poland. The proposals put forth by the regulatory authority, the KRRiTV, 
were no different than those practiced in other European Member States. However, as in the UK, the 
debate over ownership evolved into a high level political domestic dispute over national media 
ownership. Of heated debate was the introduction of cross-media ownership restrictions. The proposal 
came under much attack from the Agora press group, which wishes to expand into broadcasting 
markets.21 Agora published many articles against the proposals in its newspaper the Gazeta Wyborcza.22 

Then, in 2002, a very similar occurrence happened as in France. An article appearing in the Gazeta 
Wyborcza in December 200223 attacked the personal reputation of members of the Polish government 
and the regulatory authority (KRRiTV). Members were accused of attempting to solicit a bribe from 
the Agora group in return for removal of ownership restrictions in the bill. Among those accused were 
Prime Minister Leszek Miller, the chairman of the public Polish Television (TVP), Robert 
Kwiatkowski, and member of the National Radio and Television Council (KRRiTv), Włodzimierz 

                                                      
20  Nicola Grauso sold it in 1993 to Finmedia SA, (owned by Fininvest) which reestablished the station as Pauline 1. 

21  Polsat’s owner Zygmund Solorz was rumoured in 2002 to have been considering selling shares in Polsat, interested 
buyers being News Corporation and the Polish publishing group, Agora. Polsat is owned by a returned emigrant 
Zygmund Solorz allegedly received financial backing from Rupert Murdoch (Price, 2001). However, Solorz has since 
stated publicly that he is not interesting in selling the group. It then emerged that the conflict may have been over the 
selling off of one of the public service broadcasting channels. No announcement was made, but rumours indicated that 
Agora wanted to purchase a national channel, as it feared that a public channel would be sold to government allies. 

22  The newspaper reported that the European Parliament expressed a negative opinion on the proposals as they went against 
European law (Gazeta Wyborcza, Warsaw, 11 April 2002 p 18). Interestingly, this criticism chiefly came from the Italian 
Member of the European Parliament, Jas Gawronski, who is based in Rome, a member of Forza Italia and former 
spokesman for the Italian PM Silvio Berlusconi. 

23  ‘Law for a Bribe or Rywin Calling on Michnik’, Gazeta Wyborcza, 27 December 2002. 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 13 

Czarzasty (BBC Monitoring Service, 17 January 2003). The bribe was to be delivered to the SLD ruling 
party via a bank deposit belonging to Lew Rywin, president and member of the supervisory board of 
Telewizyjna Korporacja Partycypacyjna, a company with controlling stakes in the Canal+ Polska and 
Cyfra+ satellite platforms. The newspaper article caused a nation-wide scandal and an investigation by 
Warsaw’s Public Prosecutor’s Office for Appeals. The scandal threatened to bring down the government 
and the Prime Minister resigned in May 2004 over the allegations. Needless to state, KRRiTV’s 
ownership proposals have been dropped. Although the Polish case involves high level politics, similarity 
to the French case, the willingness of press groups to actively seek public opinion, cannot be overlooked. 

Europe  

Political backlash to national policy erosion has reached the European level with numerous reports 
submitted to the European institutions. The European institutions are not deaf to the political preferences 
of Member States and interest groups, but they are limited by the Treaties of the European Union, which 
do not deal with matters of media pluralism nor cultural policy. For their part, Member States do not 
wish to relinquish one of the last bastions of national policy (cultural policy) to the European Union. For 
this reason, the European institutions have had to search for new ways to encompass political concerns. 

At the European level, the political backlash has led to some changes. The European Parliament was 
the first to take on board concerns of protecting pluralism of the media in a number of its reports (see 
Harcourt, 2004). This led to a debate over media regulation at the European level which in turn has led 
to changes in European law. One of these changes was to the updated 1997 TWF directive that 
recognises that companies must be regulated in the country of establishment (i.e. legitimising the UK 
principle). The revised TWF also recognises the right of Member States to challenge broadcasts from 
abroad in the ECJ (but it does not dictate the outcome). Changes have also been made to the EU 
Treaties: specifically the inclusion of the ‘Culture’ articles (Articles 151 and Article 3q) in the 1992 
Treaty of Maastricht and Protocol 30 on public service broadcasting in 1996 Treaty of Amsterdam. 
This was followed up by the 2001 European Union Charter of Fundamental Rights which recommends 
that ‘the Union shall respect cultural, religious and linguistic diversity.’ As the Court has been known 
to make progressive interpretations of Articles to further European integration (Armstrong and 
Bulmer, 1998), future ECJ interpretations of Articles 151 and 3q or Protocol 30 in ECJ decision-
making could signal a start to balancing national policy erosion. 

Up until now the European Court of Justice and the European Commission have been divided on 
the interpretation of the Treaties. For example, DG Competition has recognised the special role of the 
public service broadcasters and exempted them from European competition law in its EBU/Eurovision 
decision.24 The European Court of Justice took a different view. It decided in five rulings that public 
service broadcasters should not be treated any differently from commercial broadcasters under EU 
competition law.25 There have been some signs that the ECJ may change its approach. In three recent 
decisions, the ECJ has been asked to decide on if the European Commission should rule on if the 
public service television should be prohibited to raise funding through advertising (as a digression of 
state aid rules). The Commission has thus far viewed this matter as one of national concern. In the 
three decisions raised by private companies in France and Portugal, the ECJ has ruled that the 
Commission should indeed be permitted to judge this issue in the future (Télévision Française v 
European Commission (1999), SIC v Commission (2000), Commission v TF1 (2001)).  

                                                      
24   EBU/Eurovision system OJL 179/23 22.07.93. 

25  Case C-98/92 La Cinq vs. the European Commission 1992 [07-05-1992, ECR II-0001]; Case T-543/93 Gestevisión 
Telecinco SA v Commission of the European Communities 1993 [14.12.93, ECR II- 1409]; Joined cases T-528/93, T-542/93, 
T-543/93 and T-546/93 Metropole télévision SA and Reti Televisive Italiane SpA and Gestevisión Telecinco SA and Antena 3 
de Televisión v Commission of the European Communities 1996 [11.07.96, ECR II-0649]; Case C-260/89 Elliniki 
Radiophonia Tilorassi—Anonimi Etairia v Dimotiki Etairia Pliroforissis and Sotirios Kouvelas 1991 [31.07.91, ECR 2925]. 



Alison Harcourt 

14 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

These rulings allowed the European Commission (DG Competition) to publish its 2001 
Communication on the Application of State Aid Rules to Public Service Broadcasting26 in which it 
recognises PSB importance for maintaining pluralism. The Communication, refers to the ‘public 
service’ Protocol of the 1997 Treaty of Amsterdam and quotes the 2000 EC Communication on 
Services of General Interest in Europe27 which states ‘the choice of the financing scheme falls within 
the competence of the Member State, and there can be no objection in principle to the choice of a dual 
financing scheme (combining public funds and advertising revenues) rather than a single funding scheme 
(solely public funds) as long as competition in the relevant markets (e.g. advertising, acquisition and/or 
sale of programmes) is not affected to an extent which is contrary to the Community interest.’  

Most changes at the European level, however, reflect national efforts: the encouragement of 
industry self-regulation and the promotion of co-operation and information exchange between national 
regulatory authorities and courts. This can be seen in a number of fora, but most importantly within 
EPRA, a regulatory platform for media authorities, to which European Commission is now providing 
(financial) support. The European Advertising Standards Alliance (EASA) has established a 
complaint’s committee for cross-border advertising complaints. However, the only tangible change at 
the European level could come if the clause for the protection of media pluralism in the emerging 
European ‘Constitution’ were empowered. Article II-11 on freedom of expression and information 
states that ‘The freedom and pluralism of the media shall be respected’. This article however requires 
an unanimity vote within the Council which is politically impossible.  

VI. Conclusion 

This paper addressed assumptions in the theoretical literature on regulatory competition with an 
empirical case of cross-border broadcasting regulation. The paper firstly assessed whether the creation 
of an internal market in broadcasting by the EU Television Without Frontiers Directive induced EC 
Member States to engage in regulatory competition. The finding is that only two EU Member States, 
the UK and Luxembourg responded with deregulation. However, it was shown that they were not 
reacting to capital mobility in the internal market, but responding to demands from domestic economic 
actors which wished to expand into broadcasting markets via satellite. These actors, BSkyB and CLT 
respectively, had close political ties to domestic governments at that time. Therefore market forces 
alone did not produce regulatory competition in this case. 

Secondly, in contrast to Barnard’s study (2000), this case shows that firms do respond to a lowering of 
standards by relocating their headquarters abroad. ‘Investment flight’ towards the UK and Luxembourg is 
shown to be high. Luxembourg and UK licensed satellite channels which broadcast to markets in all EU 
Member States. The largest players in Europe have chosen to base digital services in these states. The 
number of channels broadcasting from the Astra satellite has topped 1000. The UK has been effective in 
attracting a number of companies to relocated in the UK—away from their national jurisdictions. 

Thirdly, the paper showed that, when faced with regulatory competition, further Member States did 
not enter the game. Other countries did not lower regulatory standards, rather they challenged the 
evasion of national standards (‘cultural policy’) in the Court of Justice under the principle of 
subsidiarity. The tenacity of Member States to retain policy in this area is of course not only due to 
concerns of cultural policy, but also the importance of political ties to domestic media groups. This 
considered, the ECJ rulings were bold. The ECJ ruled consistently against subsidiarity claims by 
Member States thereby forcing deregulation of national broadcasting law.  

                                                      
26  Communication from the Commission on the Application of State Aid Rules to Public Service Broadcasting. OJ C 320, 15 

November 2001, pp. 5-11 and Commission clarifies application of state aid rules to Public Service Broadcasting Press 
Release—IP/01/1429 – 17 October 2001. 

27  Communication on Services of General Interest in Europe COM(2000) 580 final, p. 35. 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 15 

Finally the paper assessed the rise of regulatory cooperation. Even though the Court and the 
European Commission were successful in driving deregulation at national levels, they have not been 
effective in enforcing minimum standards on content and advertising in broadcasting. TWF set only 
very minimum standards for advertising and content and did not set limits on ownership (which are 
common at national levels). Successive EC attempts at ownership regulation ended in failure 
(Harcourt 1998; 2004). Even though the regulatory floor for European standards is low, some Member 
States have bottomed it. The UK was shown to have completely disregarded minimum provisions set 
out in TWF such as the advertising of tobacco products and advertising during children’s 
programming when issuing non-domestic satellite licenses. 

As European Commission efforts at harmonisation failed and the Court has been ineffective (or 
perhaps unwilling) to enhance minimum standards, fears of a ‘race to the bottom’ in broadcasting 
arose. Examples given in the paper of France and Poland showed that national attempts at re-
regulation were unsuccessful. This led to attempts at regulatory cooperation. This has been in the form of 
fostering market self-regulation, transparency of company activities, and bi-lateral co-operation and 
coordination. The European institutions have reflected these efforts. Unable to introduce greater 
harmonisation due to limitations in the EU Treaties, the European institutions have resorted to the 
establishment of European fora, fostering co-operation between regulatory authorities, and softer forms 
of harmonisation such as recommendations, charters and (minor) changes to European law and the 
European Treaties. There is some evidence that regulation is converging around certain policy 
instruments across Europe (Harcourt, 2004). However, satellite regulation continues to differ to domestic 
policy in the UK and Luxembourg without interference from the Court of Justice. To which extent 
minimum standards can be maintained through ‘soft’ forms of regulatory cooperation is debatable as 
they are a weaker form of governance and have not shown promise at national levels (Harcourt, 2004). 
 
 
 
 
 
 
Alison Harcourt 
Department of Politics 
University of Exeter 
Rennes Drive 
Exeter  
Devon 
EX4 4RJ 
U.K. 
 
A.Harcourt@exeter.ac.uk



Alison Harcourt 

16 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

References 

ABRAMS, Burton A. and Russell F. Settle, 1976. ‘The Effect of Broadcasting on Political Campaign 
Spending. An Empirical Investigation’, Journal of Political Economy, 84 (5), pp. 1095-1107. 

ALGER, Dean, 1998. Megamedia: How Giant Corporations Dominate Mass Media, Distort 
Competition, and Endanger Democracy. Lanham: Rowman & Littlefield.  

BAGDIKIAN, Ben, 1990. The Media Monopoly. Boston: Bacon Press. 

BARNARD, Catherine, 2000. ‘Social Dumping and the Race to the Bottom: Some Lessons for the 
European Union from Delaware’, European Law Review, 25 (1), pp. 57-78.  

BOOZ-ALLEN & HAMILTON, 1992. Study on Pluralism and Concentration in Media—Economic 
Evaluation. Brussels, February 6, commissioned by the Commission of the European 
Communities, DG III-F-5. 

BRITISH SCREEN ADVISORY COUNCIL (BSAC), 1995. Digital Convergence—The British 
Screen Advisory Council View. Policy paper submitted to the European Commission. 

CARY, William, 1974. ‘Federalism and Corporate Law: Reflections upon Delaware’, Yale Law 
Journal, 83 (4), pp. 663-701.  

CHALABY, J. K., 2002. ‘Transnational Television in Europe: The Role of Pan-European Channels’, 
European Journal of Communication, 17 (2), pp. 183-203. 

CHAMBERS, Leslie Todd, 2000. Deregulation and Regulation: Exploring the Diversity of Media 
Ownership in Small Media Markets. Thesis, (Ph.D.). University of Tennessee. 

CHENOWETH, Neil, 2002, 2001. Virtual Murdoch: Reality Wars on the Information Highway. 
London: Vintage. 

COLLINS, Richard and Cristina Murroni, 1996. New Media, New Policies: Media and 
Communications Strategy for the Future. London: Sage. 

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (CEC), 1994. Europe and the Global 
Information Society, Recommendations to the European Council. Report by the High Level Group 
on the Information Society (Bangemann Report). Brussels, May. 

COMPAINE, Benjamin M. and Douglas Gomery, 2000. Who Owns the Media? Competition and 
Concentration in the Mass Media Industry. Mahwah, N.J: L. Erlbaum Associates. 

CONSUMER POLICY REVIEW, 1996. ‘Incorrect Implementation of European Union Directive—
Application of Broadcasting Law—Dealing with Television Broadcasts from Other Member 
States’, Consumer Policy Review, 6 (6), p. 230. 

CURRAN, James, and Jean Seaton, 2003. Power Without Responsibility: The Press and Broadcasting 
in Britain. London: Routledge. 

DEMERS, David P., 1999. Global Media: Menace or Messiah? Cresskill, N.J.: Hampton Press. 

DOYLE, Gillian, 1995a. ‘Debatte um Medienverflechtungen in Großbritannien: Konzentrationsregeln 
im Konflikt mit wirtschaftlichen Interessen’, Media Perspektiven, 3, pp. 141-148 

DOYLE, Gillian, 1995b. ‘Newspapers and UK Media Ownership Controls’, Journal of Media Law 
and Practice, 16 (1), pp. 2-9.  

DOYLE, Gillian, 2002. Media Ownership: The Economics and Politics of Convergence and 
Concentration in the UK and European Media. London: Sage. 

GARNHAM, Nicholas, 1990. ‘Convergence of Broadcasting and Telecommunications’, in: Dieter 
Elixmann and Karl Heinz Neumann, (eds.), Communications Policy in Europe: Proceedings of the 



Institution-Driven Competition 

EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 17 

4th Annual Communications Policy Research Conference held at Kronberg FRG October 25-27 
1989. London: Springer, pp. 319. 

GARNHAM, Nicholas, 1996. Telecommunications and Audio-visual Convergence: Regulatory Issues. 
Luxembourg: DG XIII. 

GIBBONS, Thomas, 1997. Regulating the Media. London: Sweet & Maxwell. 

GUAYBESS, Tourya, 2002. ‘A New Order of Information in the Arab Broadcasting System’. Paper 
presented at European University Institute’s Mediterranean Programme Seminar, 8 April, Florence, Italy.  

HARCOURT, Alison, 2002. ‘Engineering Europeanisation: The Role of the European Institutions in 
Shaping National Broadcasting Regulation’, Journal of European Public Policy, 9 (5), pp. 736-755.  

HARCOURT, Alison, 2003. ‘The Regulation of Media Markets in EU First-wave Accession States in 
Central and Eastern Europe’, European Law Journal, 9 (3), pp. 316-340. 

HARCOURT, Alison, 2004. The European Union and the Regulation of Media Markets. Manchester: 
Manchester University Press.  

HOOPER, Richard, 1996. ‘United Kingdom’, in: Vicki MacLeod, (ed.), Media Ownership and Control 
in the Age of Convergence. London: International Institute of Communications, pp. 229-248. 

HUMPREYS, Peter 1996. Mass Media Policy in Western Europe. Manchester: Manchester University Press. 

HERMAN, Edward and Robert W. McChesney, 1997. The Global Media: The New Missionaries of 
Corporate Capitalism. London: Cassell. 

HERMAN, Edward S. and Noam Chomsky, 2002. Manufacturing Consent: The Political Economy of 
the Mass Media. New York: Pantheon Books. 

HIEBERT, Ray Eldon and Sheila Jean Gibbons, 2000. Exploring Mass Media for a Changing World. 
Mahwah, N.J: Lawrence Erlbaum Associates. 

JOHNSTON, Carla B., 2000. How the Media Control Us and What We Can Do About It. Armonk , 
N.Y.: M.E. Sharpe. 

KORTHALS, Altes W. F., 1993. ‘European Law: A Case Study of Changes in National Broadcasting’, 
Cardozo Arts and Entertainment Review, 11, pp. 313-335. 

KUNCZIK, Michael, 1997. Media Giants: Ownership Concentration and Globalisation. Bonn: 
Friedrich-Ebert-Stiftung. 

LLORENS-MALUQUER, Carlos, 1998. ‘European Responses to Bottlenecks in Digital Pay-TV’, 
Cardozo Arts & Entertainment Law Journal, 16 (2), pp. 425-449. 

MACLEOD, Ed V., 1996. Media Ownership and Control in the Age of Convergence. New York: 
International Institute of Communications. 

MADDOUX, Marlin, 1990. Free Speech or Propaganda? How the Media Distorts the Truth. New 
York: Thomas Nelson Inc. 

MCQUAIL, Dennis, 1994. Mass Communications Theory. London: Sage. 

MURDOCK, Graham, 1982. ‘Large Corporations and Control of the Communications Industries’, in: 
M. Gurevitch, T. Bennett, J. Curran and J. Woollacott, (eds.), Culture, Society and the Media. New 
York: Methuen, pp.118-150. 

NEGRINE, Ralph, 1994. Politics of the Mass Media. London: Routledge. 

OECD, 1992a. Telecommunications & Broadcasting: Convergence or Collision? Paris: OECD. 



Alison Harcourt 

18 EUI-WP RSCAS No. 2004/44 © 2004 Alison Harcourt 

OECD, 1992b. Convergence Between Communications Technologies: Case Studies from North 
America and Western Europe. Paris: OECD. 

OECD, 1993. Competition Policy and a Changing Broadcast Industry. (Steven Brenner) Paris: OECD. 

POULLET, Yves, 1995. ‘Convergence between Media and Telecommunications: Towards a New 
Regulatory Framework’, Computer Law, 11 (4), pp. 174-181. 

PUTTNAM, David, 2002. Speech given at the conference, Globalisation and Media Concentration: 
Threat to Pluralistic Democracy, European Parliament, Brussels, 13 November. 

RADAELLI, Claudio M., 2002. ‘Models, Evidence, and Emerging Research Agendas’. Paper 
presented at RSCAS European Forum, 3 October, European University Institute, Florence, Italy. 

SANCHEZ-TABERNERO, Alberto, et al., 1993. Media Concentration in Europe: Commercial 
Enterprise and the Public Interest. Düsseldorf, European Institute for the Media. 

SATO, Kyoko, 1998. Cross-ownership and Convergence: Policy Issues. Paris: OECD. 

SUN, Jeanne-Mey and Jacques Pelkmans, 1995. ‘Regulatory Competition in the Single Market’, 
Journal of Common Market Studies, 33 (1), pp. 67-89. 

VACHANI, Jagdish, 1999. Media Politics and Ownership Response and Responsibility. New Delhi: 
Kanishka Publishers, Distributors. 

VELJANOVSKI, Cento, (ed.), 1989. Freedom in Broadcasting. London: Institute of Economic Affairs. 

VITTET-PHILIP, Patrick, 1996. New Digital Services and the Information Society: Contribution to a 
Reflection in Progress. Note for the File, European Commission DG XIII, February 1996, pp.9-10, 53. 

VOLTMER, Katrin, 2000. Structures of Diversity of Press and Broadcasting Systems: The 
Institutional Context of Public Communication in Western Democracies. WZB Working Paper, 
March. FS III 00-201. 

WILLIAMS, Granville, 1994. Britain’s Media: How They are Related: Media Ownership & 
Democracy. London Campaign for Press and Broadcasting Freedom. 

 




