
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

RSCAS 2014/42 
Robert Schuman Centre for Advanced Studies 
Centre for Media Pluralism and Media Freedom 

Public Service Broadcasting in Greece in the Era of 

Austerity 

 

Petros Iosifidis and Irini Katsirea 



 
 

 
 
 

 
 

 
 

 



 

 

 

 

 

 
  

European University Institute 

Robert Schuman Centre for Advanced Studies 

Centre for Media Pluralism and Media Freedom 

 

 
 

Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

 

 
 

Petros Iosifidis and Irini Katsirea 
 

EUI Working Paper RSCAS2014/42 
 



 

  

This text may be downloaded only for personal research purposes. Additional reproduction for other 

purposes, whether in hard copies or electronically, requires the consent of the author(s), editor(s). 

If cited or quoted, reference should be made to the full name of the author(s), editor(s), the title, the 

working paper, or other series, the year and the publisher. 

 

 

 

ISSN 1028-3625 

© Petros Iosifidis and Irini Katsirea, 2014 

Printed in Italy, June 2014 

European University Institute 

Badia Fiesolana 

I – 50014 San Domenico di Fiesole (FI) 
Italy 

www.eui.eu/RSCAS/Publications/ 

www.eui.eu 

cadmus.eui.eu 

http://www.eui.eu/RSCAS/Publications/
http://www.eui.eu/
http://www.eui.eu/
http://cadmus.eui.eu/dspace/index.jsp


 

 

Robert Schuman Centre for Advanced Studies 

The Robert Schuman Centre for Advanced Studies (RSCAS), created in 1992 and directed by Brigid 

Laffan since September 2013, aims to develop inter-disciplinary and comparative research and to 

promote work on the major issues facing the process of integration and European society. 

The Centre is home to a large post-doctoral programme and hosts major research programmes and 

projects, and a range of working groups and ad hoc initiatives. The research agenda is organised 

around a set of core themes and is continuously evolving, reflecting the changing agenda of European 

integration and the expanding membership of the European Union.  

Details of the research of the Centre can be found on:  

http://www.eui.eu/RSCAS/Research/ 

Research publications take the form of Working Papers, Policy Papers, Distinguished Lectures and 

books. Most of these are also available on the RSCAS website:  

http://www.eui.eu/RSCAS/Publications/ 

The EUI and the RSCAS are not responsible for the opinion expressed by the author(s).  

 

Centre for Media Pluralism and Media Freedom (CMPF) Working Paper Series on 'Freedom and 

Pluralism of the Media, Society and Markets' benefits from contributions from the CMPF’s fellows as 

well as from leading scholars and experienced practitioners interested in and focused on the subject 

matter. The Working Papers Series aims at assessing theoretical issues, specific policies, and 

regulatory questions. 

The Centre for Media Pluralism and Media Freedom is co-financed by the European Union. This 

initiative is a further step in the European Commission’s on-going effort to improve the protection of 

media pluralism and media freedom in Europe and to establish what actions need to be taken at 

European or national levels to foster these objectives. 

The aim of the EUI Centre for Media Pluralism and Media Freedom is to enhance the awareness of the 

importance of freedom and pluralism of the media, to contribute to its protection and promotion and to 

develop new ideas among academics, policy makers, regulators, market stakeholders, journalists, and 

all other directly involved professionals who take part in the public debate. 

 

http://www.eui.eu/RSCAS/Research/
http://www.eui.eu/RSCAS/Publications/




 

 

Abstract 

In 2013 the Greek government closed down public broadcaster ERT and made its employees 

redundant as part of the latest public spending cuts imposed to meet the terms of the country’s bailout 

deal. In effect, this has left the commercially dominated Greek broadcasting landscape without a 

public channel and its citizens dependent on the private media sector for the provision of information, 

entertainment and education. One can rightly accuse ERT of lacking clear public interest objectives, 

overstaffing, bureaucracy, wastefulness and over-rewards for senior management, but its abrupt 

closure without consultation and a strategic plan is an attack on free speech and public space by the 

Greek government. ERT required restructuring, but not closing down. Public service broadcasters play 

a crucial role in producing and disseminating public service output that brings citizens together and 

enhances the educational and cultural aspect. This paper is concerned with analysing the reasons 

behind, and consequences of seizing a public service broadcaster such as ERT. After providing a 

background of the historical role and remit of ERT, the article focuses on the legal questions 

surrounding the Council of State decision regarding ERT’s closure. The final part examines the 

legality of ERT’s closure from the EU and ECHR perspective. The central argument is that the closure 

of a public channel limits pluralism and freedom of speech in a market-driven Greek economy. 

Keywords 

Public service broadcasting; media freedom; pluralism; EU Citizenship; ECHR 

 





 

1 

Introduction 

The Greek media landscape changed dramatically after the deregulation of broadcasting in the late 

1980s which ended the public broadcasting monopoly. Many media outlets appeared in a small market 

of just 11 million people to the extent that the media landscape today is characterized by an excess of 

supply over demand. From a broadcasting field of two public TV channels and four radio stations, in 

the late 1980s, it has become an overcrowded environment comprising 160 private TV channels and 

1200 private radio stations, all of them lacking an official licence to broadcast (Papathanassopoulos, 

2014). Traditional media, such as newspapers, magazines and the Hellenic Broadcasting Corporation 

ERT, the public service broadcaster, faced an unprecedented challenge as competition increased first 

from powerful (unregulated) commercial analogue broadcasters and then digital media. To address 

sharp decline in sales, the main publishers, helped by a weak regulatory regime, moved to electronic 

media, thereby raising levels of media market concentration. The interdependence between political 

and media elites and the strong clientelistic relations which characterize the Greek political system are 

identified as the main factors behind the ineffective and contradictory nature of broadcasting 

regulatory policies. The ongoing financial crisis and recession has affected the media sector as a whole 

and turned some media outlets financially unsustainable. However, the most dramatic development 

occurred in 2013 with the sudden closure of public service broadcaster (PSB) ERT. 

More specifically, in early June 2013 the Greek government decided to close down ERT and make 

its employees redundant as part of the latest public spending cuts imposed to meet the terms of the 

country’s bailout deal. The rationale behind this unprecedented move was that the public service 

broadcaster was overstaffed and inefficient. In effect, this has left Greece as one of the very few 

Western European countries without a public channel and its citizens entirely dependent on the private 

media sector for the provision of information, entertainment and education. Even though ERT can be 

rightly accused of lacking clear public interest objectives, overstaffing, bureaucracy, wastefulness and 

over-rewards for senior management, its abrupt closure without consultation and a strategic plan is an 

attack on free speech and public space by the Greek government. ERT required restructuring, but not 

closing down. ERT’s 2013 shutdown created an impasse that has divided the Greek nation. PSBs play 

a crucial role in producing and disseminating public service output that brings citizens together and 

enhances the educational and cultural aspect. Greece needs to establish a PSB framework with clear 

public interest objectives in whose independence the Greek public has faith. ERT’s role as an impartial 

public service broadcaster is important especially today given the increase of social tension and the 

rise of the far right in Greece. 

This paper is concerned with analysing the reasons behind, and consequences of seizing a PSB 

such as ERT.
1
 Part one of the paper provides a background of the Greek broadcasting landscape, the 

regulatory framework and the historical role and remit of ERT. The second part focuses on the legal 

questions surrounding the Council of State decision regarding ERT’s closure. The third and final part 

examines the legality of ERT’s closure from the EU and ECHR perspective. The overall argument is 

that in the current Greek political and economic environment one should expect the political elite to 

strengthen the role of the PSB as a guarantor of pluralism and diversity, rather than closing it down. 

  

                                                      
1
 For a more general discussion of the challenges faced by PSBs see (Iosifidis, 2007); (Katsirea, 2008); (idem, 2012).  



Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

2 

Overview of the Greek broadcasting market 

Television broadcasting in Greece was introduced in 1966, with the first network, ERT (Elliniki 

Radiofonia Tileorasi) broadcasting out of the capital Athens, as a state-owned monopoly. However, 

throughout the 1980s, as the country began to reform and modernize at an unprecedented pace, 

audiences demanded a wider choice of viewing options, following the example of other European 

countries which had already allowed private television. Also, as a member of the European Union, 

Greece had to adapt to TV market liberalization policies pursued by the European Commission. But 

similarities with other European TV markets stop there, for the development of the Greek TV sector is 

distinctly different from that of most EU Member States.  

In more particular, public television took its first steps during a military junta (which ruled Greece 

in 1967-1974), in an environment hostile to the development of objective TV broadcasts.The direct 

dependence of public television on political authority continued even after the restoration of 

democracy and undermined the validity and reliability of ERT. The problem was intensified by 

frequent changes in ERT’s management. This was not conducive to long-term planning and action-

taking. The process of liberalization at the end of the 1980s was conducted without any prior 

economic analysis of the consequences on existing companies. ERTwas the main victim of this de-

facto liberalization as it lost a significant part of its advertising income almost overnight and today has 

in fact the lowest audience share of all European public TV broadcasters.The first attempt to regulate 

the TV sector occurred in the mid-1990s, but even at the time of writing private TV channels are 

operating under a quasi-legal state as they only have provisional licences.The penetration of cable and 

satellite services is negligible, mainly because of the wide availability of free-to-air national channels. 

The restoration of democracy in 1974 brought new impetus to the Greek media landscape and 

television became the dominant medium of information and entertainment, penetrating citizens’ 

everyday life. The TV sector is characterized by cataclysmic changes which have continued with 

undiminished intensity since the end of the 1980s, when the first private television stations MEGA 

(owned by Tyletypos, a consortium of the major newspaper publishers Lambrakis, Tegopoulos and 

Pegasus) and ANT1 (owned by ANT1 TV S.A. with interests also in radio, publishing and recording) 

went on air. Alongside these pioneer private services and (until recently) the three public channels ET-

1, NET and ET-3, there is a multitude of national terrestrial private channels, funded mainly by 

advertising.  

To sum up, the Greek audiovisual landscape has undergone many upheavals since the late 1980s, 

when the market was liberalized and allowed the entry of private radio and television stations. In 2012 

the saturated audiovisual market comprised of three public TV channels (ET-1, NET, ET-3) and 135 

private TV channels (of which the most important national TV channels in terms of market share were 

MEGA, ANT1, ALPHA and STAR). In the following, we will consider the regulatory framework in 

which ERT was operating in the period prior to its demise so readers gain a clearer picture of the 

public broadcaster’s regulatory status during its short life. 

The regulatory framework 

Law 1730/1987 allowed private radio stations and paved the way for the end of state monopoly in TV 

broadcasting. It also united public TV into one corporate body titled ERT S.A.(Hellenic Broadcasting 

Corporation). As stipulated by law, the mission of ERT S.A.was the organization, the exploitation and 

the development of state radio and TV, their contribution to public education and entertainment, as 

well as the presentation of the activities of the Greek Parliament. It was further provided that state 

radio and TV should reach diverse social groups and cover a wide range of fields, since their purpose 

was not to make profits but to promote the public interest.  

Law 1866/1989 was the first step towards abolishing state monopoly by permitting local private 

TV channels and made provision for the establishment of an independent regulatory agency, the 



Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

3 

National Council of Radio and Television (NCRTV), to oversee the operation of broadcast media, 

grant licences to private stations, and supervise programmes. The Council’s members are appointed by 

political parties represented in Parliament. Its independence was questionable as until 2004 it was 

actually the Ministry of the Press and the Mass Mediathat granted the licences and the NCRTVonly 

had a consultancy role. However, in the context of a major transformation that took place in 2005 the 

Ministry ceased to exist and was replaced by a General Secretary of Information and Communications 

and the NCRTVwas awarded a more independent status (backed by the revised Constitution of 2001 

and Law 2863/2000 – see below), and was made the sole body responsible for licensing radio and TV 

broadcasters. 

In 1993, Law 2173/1993 was finally passed allowing for the establishment of national private TV 

channels, therefore legitimising the stations that had already entered the market without a licence. 

Today, the basic operational framework of private television media is defined by Law 2328/1995, in 

essence the first serious attempt to regulate the commercial broadcasting market effectively. The 

commercial stations are obliged to provide programmes of high quality, objective information and 

news reports, and to promote cultural diversity. The NCRTV has the authority to request information 

from radio and TV stations concerning their organization and financing. Law 2644/1998 made 

provision for the supply of broadcasting subscription services, and regulated all new pay-TV services 

regardless of their process (digital or analogue) and means of broadcast (terrestrial, cable or satellite).  

Law 3592/2007, titled ‘New Act on Concentration and Licensing of Media Undertakings’, was 

passed by the Greek Parliament in late 2007. This Law provided for a number of issues, among them 

licensing for analogue TV, DTT and media concentration. More specifically, the text made a provision 

for the licensing procedure for analogue television since, as indicated above, in Greece most radio and 

TV stations did not hold such a licence. The granting of licences would be based on a tender initiated 

by the NCRTV. Candidates would be classified based on the following criteria: duration of service; 

economic viability; number of employees; programming; negative marking; and merging. 

Moreover, Law 3592/2007,dealt with the issue of digital television, independently of platform such 

as terrestrial, satellite, cable or IPTV, and made a clear distinction between platform, or multiplex 

(network) operator, and content provider. The platform or multiplex operator was placed under a 

general licence regime, provided that the undertaking/company was registered by the Hellenic 

Telecommunications and Post Commission (EETT). The law allowed licensed TV stations to digitally 

transmit their analogue TV programming using frequencies that were to be allocated for the period up 

to digital switchover. In effect, commercial analogue TV broadcasters were encouraged to collaborate 

with public broadcaster ERT in forming a single multiplex operator company that would act as the 

network operator for the whole DTT platform. As Papathanassopoulos and Negrine (2010) mentioned, 

the venture was politicized. One of the main points of contention for opposition parties for this new 

ERT’s digital subsidiary was that in this way ERT Digital would be a mixed public-private company, 

with the state retaining a 51 per cent stake. The opposition parties charged that this signaled the 

gradual beginning of the end of the public nature of ERT since private investors would participate in 

its capital. 

Finally, the Law also dealt with media concentration and attempted to update the strict ownership 

rules passed with Law 2328/1995. This strict regulatory framework had not prevented high levels of 

concentration of media ownership, as evidenced by the control of electronic media (particularly 

MEGA) by powerful publishing interests. In light of various changes in proprietary issues, the new 

law attempted to address, albeit unsuccessfully, the dominance of the private broadcasters, by 

simplifying and liberalizing rules. As the law was never fully implemented, a large number of 

important issues, such as TV channel licensing, media market concentration and the development of 

digital television remained unresolved. But even when legislation was existent media owners tended to 

ignore it. In this largely unregulated media environment, dominated by private interests, the political 

elite took an unprecedented decision to cease the operation of ERT. It is to this issue we are now 

turning our attention. More specifically, the next section considers the Greek Council of State’s 



Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

4 

suspension decision while the final one deals with the legality of ERT’s closure under EU and ECHR 

Law.  

The Greek Council of State’s suspension decision 

The abrupt closure of the Greek PSB has been widely condemned by international, European and 

national organizations, including the Council of Europe, the Organization for Security and Co-

operation in Europe (OSCE), the European Parliament and media organizations (Economou, 2013).
2
 

The European Broadcasting Union (EBU), the professional association of European PSBs of which 

ERT is a founding member, urged the Greek Prime Minister, Antonis Samaras, to immediately reverse 

the decision in question and to re-establish ERT’s broadcasting service.
3
 Given that this 

recommendation was not acted upon, the EBU took the unprecedented step of putting the Greek 

broadcaster’s news coverage - previously only available via a live stream on the EBU website - back 

on air via the EBU’s Athens earth station. These news programmes were being produced at ERT’s 

Thessaloniki studios in defiance of the Government’s order to cease operations. 

The first legal breakthrough in the ERT saga came, however, with a suspension decision by the 

Greek Council of State, Greece’s supreme administrative court, of 17 June 2013, following a 

suspension petition by the trade union of ERT employees (POSPERT).
4
 The temporary injunction by 

the President of the Council of State ordered the suspension of the co-ministerial decision of 11 June 

2013 exclusively with regard to the termination of the transmission of radio and television 

broadcasting, of the publishing, the operation of websites and of any other operation of ERT, as well 

as of all its frequencies until a new PSB is established. Moreover, the court ordered that it is for ‘the 

competent Minister of Finance, the Deputy Minister assigned to the Prime Minister and the special 

liquidator to adopt all necessary organizational measures, including the hiring of the necessary 

personnel for the broadcasting by an interim public organization as soon as possible of the necessary 

radio and television programs and the operation of websites, until the establishment and operation of a 

new public broadcasting organization which will be serving the public interest…’.
5
 

It is significant that the Council of State left all the other aspects of the co-ministerial decision 

untouched, i.e. the abolition of ERT and of its subsidiaries, the transfer of all of its assets and liabilities 

to the state, the termination of all work contracts and of the management’s term of office and the 

suspension of the licence fee collection. The decision did not explicitly state that the PSB that would 

be entrusted with the re-establishment of the signal and websites would be a body different from ERT. 

Nonetheless, the fact that ERT’s abolition was left intact pointed in this direction. Any remaining 

doubts in this regard were dispelled by the decision of 19 June 2013, which modified the initial co-

ministerial decision, allegedly in compliance with the Council of State’s decree, and assigned the 

reinstatement of the broadcasting service to the special liquidator for ERT’s estate, its hitherto general 

manager.
6
 

The legal reasoning to the suspension decision was provided three days later by way of a decision 

of the Suspension Committee of the Council of State.
7
 The legal basis for the suspension decision is 

                                                      
2
 See EJC, ‘The EJC appeals to Greek prime minister on behalf of Greek public broadcaster, ERT’, 19 June 2013, 

www.ejc.net/projects/news/article/the-ejc-appeals-to-greek-prime-minister-on-behalf-of-greek-public-broadcast, 15 July 

2013.  
3
 EBU, ‘Open letter to Greek Prime Minister, Antonis Samaras’, 11 June 2013, 

www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Frontpage%20News/2013/06/20130612_AS_pmletter.pdf, accessed 15 July 2013.  
 
5
 ΣτΕ 236/2013, para. 12.  

6
 Decision 5/19.6.2013, ‘Modification of the joint ministerial decision 02/11.6.2013’(B’ 1483/19.6.2013).  

7
 Suspension Decision 236/2013 of the Suspension Committee of the Council of State (hereinafter referred to as ‘ΣτΕ 

236/2013’) as translated into English by the European Broadcasting Union, ‘A closer look at the ERT decision’, 21 June 

http://www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Frontpage%20News/2013/06/20130612_AS_pmletter.pdf
http://www.ejc.net/projects/news/article/the-ejc-appeals-to-greek-prime-minister-on-behalf-of-greek-public-broadcast


Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

5 

Art. 52 (6) of the Presidential Decree 18/1989, which provides that suspension of the challenged 

administrative act can only be granted if, as a result of enforcement, the complainant may suffer 

damage, which is irreparable or may only be redressed with difficulty if the Act is eventually annulled. 

The applicants had argued that the ministerial decision in question lacked legal basis and justification, 

violated ERT’s right to be heard and was contrary to principles of the Greek Constitution and 

fundamental rights guaranteed by EU and international conventions such as: the principle of 

uninterrupted operation of a public broadcasting organisation and the principle of proportionality as 

safeguarded by Art. 15 (2) and Art. 25 (1) of the Greek Constitution respectively; Art. 11 of the 

Charter of Fundamental Rights of the EU; the Amsterdam Protocol on public broadcasting and Art.10 

of the European Convention on Human Rights. 

The Suspension Committee found that the reasons brought forward by the applicants did not 

‘appear as substantiated and therefore they cannot justify the granting of the suspension of 

enforcement of the ministerial decision in question.’
8
 It needs to be stressed that this is merely a 

rejection of the suspension petition, not a judgement on the legality of the co-ministerial decision. .  

The Suspension Committee held, firstly, that the ministerial decision was correctly based on Art. 

14B (1) of Law 3429/2005. This provision states that the Minister of Finance and the competent 

Minister may, by a joint decision, abolish ERT – along with certain other public companies and 

organizations (DEKO) - if it burdens the State budget directly or indirectly or if it has a similar 

purpose or so as to restructure its operational costs. The avowed objective of the co-ministerial 

decision was to ‘restructure the operation and the organizational cost of the public broadcasting and 

television services through the establishment of a new organization, serving the mandates of the 

Constitution, the democratic, social and cultural needs of society as well as the need to insure 

polyphony in public media.’
9
 This broadly framed objective is problematic given that Art. 14B of Law 

3429/2005 allows the abolition of ERT on fiscal policy considerations only, but not so as to generally 

improve its operation by replacing it with a body better able to fulfil its public service mission. The 

abolition of a public body, established by law, with the purpose of its replacement by another, more 

efficient one would require a legal basis, not a simple ministerial decision (Kaidatzis, 2013: 157).
10

 

Nonetheless, the fact that, in the Suspension Committee’s view, the ministerial decision was based on 

a sound legal basis and pursued public interest objectives, led it to conclude that the granting of a 

suspension was not justified notwithstanding the moral and financial damage suffered by the 

applicants.  

Having rejected the suspension of ERT’s closure, the Suspension Committee turned its attention to 

the termination of the transmission of ERT’s radio and television broadcasting, its publishing activities 

and the operation of its internet sites as well as the inactivity of its frequencies. It held that the turning 

off of all ERT activity caused irreparable damage in view of the special role provided by law for the 

public radio and television, also protected by Art. 15 (2) of the Greek Constitution. Furthermore, it 

considered that the administrative law principle of ‘continuity of public service’ also dictated the 

continuing operation of ERT’s services. Consequently, the Suspension Committee’s overall verdict 

was that the co-ministerial decision should be suspended only in so far as it provided the stopping of 

radio, TV and internet services and the deactivation of ERT frequencies, but left unscathed with regard 

to ERT’s closure.  

(Contd.)                                                                   

2013, www3.ebu.ch/cms/en/sites/ebu/contents/knowledge/media-law/Latest/a-closer-look-at-the-ert-decisio.html, 

accessed 18 July 2013.  
8
 Ibid., para. 9.  

9
 Joint ministerial decision 02/11.6.2013 ‘Dissolution of the public company “Hellenic Radio- Television SocieteAnonyme 

(ERTS.A)”’ (B’ 1414/11.6.2013).  
10

 contra I. Karakostas, ‘I nea dimosia - kai ochi kratiki – radiotileorasi’, 16 July 2013, www.kathimerini.gr, accessed 17 

July 2013. 

http://www3.ebu.ch/cms/en/sites/ebu/contents/knowledge/media-law/Latest/a-closer-look-at-the-ert-decisio.html
http://www.kathimerini.gr/


Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

6 

The Council of State’s interim judgment is laudable in so far as it emphasized the important 

societal role performed by public service broadcasting (PSB) and said a resounding no to the 

interruption of its provision in Greece. However, it is deeply unsatisfactory as it created an artificial 

dichotomy between ERT – the sole PSB provider in Greece – and the institution of PSB as such. The 

lacuna left by ERT’s elimination was especially problematic in view of the fact that ERT had been the 

sole legal audiovisual operator in Greece. Private broadcasters –with the exception of radio stations in 

Attica – operate without licences despite numerous castigations of this unconstitutional state of affairs 

by the Council of State (Psychogiopoulou et al., 2011: 11).
11

 Having wiped out ERT, how could PSB 

resume its operation without further ado? 

The Suspension Committee ordered that its decision be complied with as soon as possible, but left 

many questions unanswered as to how this could happen. First, it is curious that the special liquidator, 

who was only entrusted by law with the sale of ERT’s assets, also had the power to set up the interim 

body that was to replace ERT.
12

 Secondly, the establishment of a PSB organization, even if it is only 

an interim one, needs to be based on a law, which safeguards its independence from the state. 

However, the adoption of the legal and organizational steps that were required for the institution of the 

new provisional entity were inevitably time-consuming and not conducive to a speedy implementation 

of the Council of State’s ruling. 

Indeed, more than three weeks passed before the Council of State’s decision was implemented. The 

new interim body with the initial name ‘Hellenic Public Television’ (Elliniki Dimosia Tileorasi, EDT), 

later to be changed to ‘Public Television’ (Dimosia Tileorasi, DT), that was launched on 10 July 2013, 

had none of the abovementioned legal safeguards of independence. Its unlicensed operation initially 

consisted in the broadcast of movies, series and documentaries. This bare-bone service was then 

supplemented by a news programme, and the new DT website ‘hprt.gr’ also became operational. The 

‘first programme’ of ‘Greek Public Radio’ started broadcasting on 26 September 2013. DT initially 

broadcast from private studios given that the ERT headquarters were under siege from its 

approximately 2,700 dismissed employees. On 7 November 2013, a pre-dawn police operation 

evacuated the ERT headquarters, which were then assigned to DT. The transitional service has been 

fiercely criticised by the laid-off ERT employees and the Greek social media as ‘illegal, dictatorial and 

unconstitutional’, a ‘pirate construct’ and an ‘imitation of ERT’.
13

 It is perhaps ironic that the 

government announced 2,000 positions for the new broadcasting service, far exceeding the originally 

promised halving of the PSB’s size. Initially, only 580 employees were hired for the running of DT on 

two-month contracts, while the remaining staff would be appointed when the stalemate with the 

dismissed employees had been resolved. Indeed, a large percentage of the former ERT staff was 

reappointed by DT. 

The ruling coalition of the New Democracy and Pasok parties also passed a bill for the 

establishment of NERIT by a narrow majority of 155 votes in the 300-seat house. The bill was closely 

modelled after a draft bill for the re-organization of ERT drawn up in February 2012 by a committee 

of independent experts presided over by Nikolaos Alivizatos, Professor of Constitutional Law at the 

University of Athens. The committee was initially formed in October 2011 by the then Minister of 

State, Elias Mosialos, with the aim of strengthening ERT’s independence from government and 

political parties and of revamping ERT’s administrative structure so as to render it more efficient 

(Papaioannou, 2012). The Mosialos plan of August 2011 envisioned inter alia the closure of some of 

the ERT television and radio channels including ET1 -the oldest ERT television station- and the 

reduction of ERT employees’ numbers (Economou, 2011). However, these proposals foundered on the 

vehement opposition of the Greek political parties and POSPERT.  

                                                      
11

 ΣτΕ 3578/2010; ΣτΕ 996/2013.  
12

 Decision 3/12.6.2013, ‘Modification of the joint ministerial decision 02/11.6.2013’(B’ 1423/12.6.2013).  
13

 M. Arkouli, ‘ERT Reporters call EDT Pirate Construct’, 10 July 2013, www.greece.greekreporter.com, accessed 22 July 

2013. 

http://www.greece.greekreporter.com/


Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

7 

The new NERIT law displays, however, some crucial differences from the Alivizatos bill. In its 

transitional provisions, it allows an alternative procedure for the first time appointment of the 

broadcaster’s Supervisory Council, which is entrusted with the selection of the broadcaster’s 

Chairman and Administrative Board. The ordinary procedure for the selection of the Supervisory 

Council’s members requires the involvement of specialized personnel recruitment agencies and of a 

higher education institution.
14

 The transitional procedure, however, allows a temporary Supervisory 

Council to be set up by the Ministerial Council on the instructions of the Minister of State and the 

Deputy Minister responsible for public television.
15

 The temporary Council’s term of office is not to 

exceed one year. Professor Alivizatos expressed doubts about the constitutionality of the transitional 

provisions. He argued that the temporary Supervisory Council should not have the power to select 

personnel and should not remain in office for more than four months.
16

 Indeed, a government 

orchestrated appointment of NERIT’s key personnel would undermine the effort to enhance the 

nascent broadcaster’s future independence. 

Unfortunately, this is not the only factor that bodes ill for the independence of NERIT, which 

recently launched its first programme. The ill thought-out ambush on ERT that was perpetrated on the 

night of 11 June 2013 has been at the same time a direct attack on the institution of PSB. How is it 

possible to create a well-run, independent PSB when the shadow of government intervention without 

prior democratic debate in Parliament looms large? Admittedly, ERT has been suffering from 

maladministration, state dependency and a low audience share. However, it has also been suffering 

from lack of funds with its licence fee, levied on electricity bills, one of the lowest in Europe.
17

 Yet, 

ERT has also been accused of wastefulness. Its closure with immediate effect at the whim of two 

government ministers, intended to appease Greece’s international moneylenders, has left Greece more 

impoverished than ever. Placing a long-standing cultural institution on the Procrustean bed is not the 

way to overcome the financial crisis. What is most needed are social cohesion and a broad public 

consent. Yet, ERT’s closure has left Greece more divided than ever. The two parallel ERT and EDT 

services, both accusing each other as ‘rogue’, constituted a vivid symbol of this division. 

In the meantime, EBU decided that the time was ripe for its principles to give way to pragmatism. 

It therefore interrupted the transmission of the ERT ex-employees’ programme via its satellites and 

website. Furthermore, it promised to the Greek government to put its know-how at NERIT’s, the ERT 

successor’s, service. The reaction was imminent as EBU‘s pronouncements sparked off a solidarity 

campaign for ERT. Remarkably, at the time of writing, around 700 unpaid former ERT employees still 

continue providing programmes around the clock, which are accessible via various websites but also 

short waves, satellite, and in Western Greece through the analogue signal.
18

 The online ERT 

programme attracts significant numbers of viewers and listeners and has been characterized as ‘a 

unique experiment in the history of public service media in Europe.’
19

 

Perhaps the only credible way out of this stalemate could have been found in Councillor 

Karamanof’s dissenting opinion to the Council of State’s verdict. In her view, the abolishment of ERT 

without the establishment of a new, equivalent organization would most probably cause the loss of 

ERT’s rights and obligations and an irreparable damage to the applicants. Therefore the dissenting 

judge concluded that the enforcement of the entire decision had to be suspended. In other words, not 

only the interruption of ERT’s service, but also its closure should have been rolled back. Even though 

                                                      
14

 NERIT Law, Art. 8.  
15

 Ibid., Art. 16.  
16

 S. Labros, ‘Psifistike epi tis archis kata pleiopsifia stin armodia epitropi to nomoschedio gia tin NERIT A.E.’, 9 July 

2013, www.tovima.gr, accessed 17 July 2013.  
17

 EBU, ‘Open letter’.  
18

 See www.ertopen.com; http://www.greektvlive.net/et3-live.html, accessed 10 March 2014.  
19

 K. Sarikakis, ‘Not a local drama’, 1 January 2014, www.katharinesarikakis.wordpress.com, accessed 10 March 2014.  

http://www.tovima.gr/
http://www.greektvlive.net/et3-live.html
http://www.ertopen.com
http://www.katharinesarikakis.wordpress.com


Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

8 

framed along the narrow lines of a suspension petition, this dissenting opinion proposed a viable 

solution: the provisional re-establishment of the status quo ante. Regrettably, neither the majority of 

the Council of State nor the Government concurred with this view. . The plenary session of the 

Council of State recently spoke its final word on the legality of ERT’s closure. In its decision of 10 

June 2014, it held that ERT’s closure was in conformity with the Greek Constitution, which did not 

guarantee the operation of PSB.
20

 Nor were such guarantees provided by the ECHR as long as quality 

of programming and pluralism were safeguarded otherwise. The Council of State maintained that this 

was the case in view of the large number of private TV and radio stations operating in Greece. 

However, this was not a unanimous verdict, with a minority of ten councillors arguing that ERT’s 

closure was unconstitutional, especially in view of the illegal operation of private broadcasters in 

Greece to date. The following section will be devoted to the examination of the legality of ERT’s 

closure, first, from an EU and, secondly, from an ECHR perspective.  

The legality of ERT’s closure under EU and ECHR Law 

Having examined the Council of State’s findings as to the legality of ERT’s shutdown , this section 

will consider the same question under the lens of, first, EU Law, and secondly, the European 

Convention of Human Rights (ECHR). Does EU Law or the ECHR offer any guarantees that militate 

against the closure, or substantial diminution for that matter, of a PSB? 

The Legality of ERT’s closure under EU Law 

Even though PSB is not explicitly mentioned in the Treaties, the European Union has considerably 

influenced its development. The 1997 Amsterdam Protocol recognizes the importance of PSB for the 

democratic, social and cultural needs of each society and for media pluralism. Together with the 

largely symbolic Article 16 EC that was also inserted by the Treaty of Amsterdam (now Article 14 of 

the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU)), it demonstrates an increased awareness 

of the importance of services of general economic interest in the European Union, without, however, 

dictating the existence of a dual broadcasting system or proscribing the shutdown of a PSB. At the 

same time, the Amsterdam Protocol makes abundantly clear that PSB funding will be closely 

scrutinized to ensure that it will ‘not affect trading conditions and competition in the Community to an 

extent which would be contrary to the common interest’. The EU’s main activity in this area has hence 

served to police national PSB systems and their expansion in the digital domain by means of the state 

aid law instruments at its disposal as these have been fleshed out in the 2001 and 2009 Broadcasting 

Communications.
21

 

A certain shift from the EU’s purely competition-based approach to PSB can be observed in the 

context of initiatives that have been taken since 2007 under the banner of ‘media pluralism’ and later 

on ‘media freedom and pluralism’. Traditionally, the European Parliament has been the EU institution 

that has been most active in bringing the issue of media pluralism in the limelight and in urging the 

Commission to act in this direction. The European Commission for its part had since its 1992 Green 

Paper on Pluralism and Media Concentration in the Internal Market taken the stance that protecting 

pluralism as such was principally a matter for the Member States. There would only be need for 

Community action if national measures aimed at safeguarding pluralism impacted upon the smooth 

functioning of the internal market.
22

 

                                                      
20

  ΣτΕ 1901/2014.  
21

 Communication from the Commission on the application of State aid rules to PSB, OJ C 320/5, 2001; Communication 

from the Commission on the application of State aid rules to PSB, OJ C 257/01, 2009.  
22

 Commission Green Paper on Pluralism and media concentration in the internal market – an assessment of the need for 

Community action, 23 December 1992, COM (92) 1980.  



Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

9 

However, more recently, the Commission has started taking a more proactive part on media 

pluralism. In 2007, it issued a Staff Working Paper on Media Pluralism in which it recognized the 

importance of both public service and commercial broadcasters for media pluralism and noted the 

pressures on the former as regards their editorial independence, recruitment of staff and funding, 

especially in some of the new EU Member States.
23

 The Commission still held – on the basis of the 

results of various consultations undertaken in the past- that it would be inappropriate to submit a 

legislative initiative on pluralism, but undertook to closely monitor the situation by means of relevant 

indicators that would be identified by an independent study. The said study was launched by DG 

INFSO and was completed in 2009. In this context, it recognized that public service media are a 

cornerstone of democracy and identified as one of the main threats to them from a legal/regulatory 

perspective the absence or insufficiency of their funding.
24

 The report also noted the risks for political 

pluralism due to the political dependence of public service media. It identified the appointment and 

composition of their governing bodies, the mechanisms of financing and those for the appointment and 

dismissal of key personnel as relevant indicators. It was originally intended that the study would be 

followed by a Commission Communication. However, such Communication was never adopted, and 

four more years passed before the Commission entrusted the EUI Centre for Media Pluralism and 

Media Freedom with a pilot implementation of the Media Monitor in September 2013 (Barzanti, 2012: 

21; Brogi and Parcu, 2014: 6). While these initiatives bear testimony to the threats to pluralism as a 

result of the underfunding of PSB, the political interference with its operation and the insufficient 

access to it, they do not address the case of its total eclipse nor do they offer any avenues for redress.  

Meanwhile, the appointment of Commissioner and Vice-President Neelie Croes brought with it a 

strategic reorientation in this area. In 2011, a High Level Group of experts on Media Freedom and 

Pluralism was appointed with the mandate of drawing up a report with recommendations for the 

respect, protection, support and promotion of pluralism and freedom of the media in Europe. The first 

recommendation that the High Level Group put forward has been that ‘The EU should be considered 

competent to act to protect media freedom and pluralism at State level in order to guarantee the 

substance of the rights granted by the Treaties to EU citizens, in particular the rights of free movement 

and to representative democracy’.
25

 In particular, the High Level Group argued that certain national 

policies that restrict media freedom and pluralism are also likely to hinder the free movement of media 

companies or journalists to those Member States. Relying on the judgement of the Court of Justice of 

the European Union (CJEU) in Case C-34/09, Zambrano, the High Level Group argued that ‘a case of 

systematic restriction of media freedom and pluralism in a Member State must be considered as 

having “the effect of depriving citizens of the Union of the genuine enjoyment of the substance of the 

rights conferred by virtue of their status as citizens of the Union”.’
26

 Moreover, the argument was put 

forward that restrictions on media freedom and pluralism at EU level would affect the EU democratic 

process by depriving EU citizens of their right to form informed opinions and thus to meaningfully 

participate in the European Parliament and local elections.  

The link drawn between media freedom and EU citizenship seems to have been inspired by an 

article by von Bogdandy et al (2012: 489), which was published in the Common Market Law Review 

in 2012, and which was the fruit of a larger study on media freedom in Europe for the German Federal 

Foreign Office. The authors of the said article observed that the Court in Zambrano conceptualized EU 

                                                      
23

 Commission Staff Working Paper on Media Pluralism in the Member States of the European Union, 16 January 2007, 

SEC (2007) 32.  
24

 European Commission, Independent Study on Indicators for Media Pluralism in the Member States – Towards a Risk-

Based Approach, July 2009, www.ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/final_report_09.pdf, 28 February 

2014, 34.  
25

 High Level Group on Media Freedom and Pluralism, ‘A free and pluralistic Media to sustain European Democracy’, 

January 2013, https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/HLG%20Final%20Report.pdf, accessed 3 

March 2014, 21.  
26

 Ibid., 20; Case C-34/09, Gerardo Ruiz Zambrano v Office national de’l emploi (ONEm) [2011] ECR I-1177.  

http://www.ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/final_report_09.pdf
https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/HLG%20Final%20Report.pdf


Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

10 

citizenship not merely as transnational citizenship, enabling its holders to move freely without 

suffering discrimination, but as a broader ‘fundamental status’ protecting EU citizens also in the 

absence of any cross-border element against ‘excesses even of their Member States of origin which 

would deprive that status of practical meaning’ (von Bogdandy et al, 2012: 505). Indeed, the 

Zambrano case revolved around the question whether the refusal to grant a right of residence and work 

permit to the non-EU parent of dependent minor children of Belgian nationality, who were born in 

Belgium and had never left that Member State, deprived them of the substance of their rights as EU 

citizens by forcing them to leave the EU to accompany their parents. The Court answered this question 

in the affirmative. The authors of the abovementioned article argued that this notion of EU citizenship 

as a ‘fundamental status’ would be incomplete if it remained separated from fundamental rights 

questions. They held that the connection between the two was particularly obvious and compelling as 

regards media freedom, which is quintessential for EU citizens’ rights to democratic participation. 

However, the linkage of EU citizenship with fundamental rights is contentious. It has been argued 

that there should be a careful separation between the two lest the CJEU jurisdiction be indefinitely 

expanded and the CJEU become a second human rights court (Jacobs, 2010, 133).
27

 Indeed, a general 

fundamental rights review of Member State action would be incompatible with Article 51 (1) of the 

Charter of Fundamental Rights of the European Union (CFREU), which limits the Charter’s scope of 

application to ‘the institutions, bodies, offices and agencies of the Union with due regard for the 

principle of subsidiarity and to the Member States only when they are implementing Union law.’  

So as to counter these objections, von Bogdandi et al qualified their thesis in two important 

respects. First, they posited that a domestic human rights violation outside the boundaries of Article 51 

(1) CFREU would only fall under the scope of Union law if it infringed the essence of fundamental 

rights.
28

 Such a violation of the essence of media freedom is conceivable in their view if political 

speech or debate on questions of public interest is stifled, e.g. in the case of a ‘blanket ban’ on certain 

media. Secondly, von Bogdandi et al consider that on subsidiarity grounds there should be a 

presumption of respect of fundamental rights at national level in the fields that are autonomous from 

EU law. Consequently, EU citizens could only rely on their status to invoke a violation of their 

fundamental rights if they succeeded in rebutting this presumption. The authors named this second 

requirement ‘reverse Solange’ after the German Constitutional Court (BVerfG)’s famous Solange II 

decision.
29

 In this decision, the BVerfG maintained that it would no longer exercise its jurisdiction to 

control secondary EC law as long as the EC generally ensured an effective protection of fundamental 

rights that was substantially similar to that under the German Constitution. In a reversal of this 

doctrine, von Bogdandi et al suggest that the EU should not control the compatibility of national law 

with fundamental rights outside the scope of the CFREU so long as Member States generally ensure 

an effective standard of protection at national level. This presumption of compliance could not be 

rebutted by ‘simple and isolated fundamental rights infringements’ but by ‘violations of the essence of 

fundamental rights which in number or seriousness account for systemic failure and are not remedied 

by an adequate response within the respective national system’ (von Bogdandy et al, 2012: 513).
30

 

                                                      
27

 See also (Muir, 2013: 25) for the tension between the expansion of the EU regime for fundamental rights protection and 

the principle of attributed competences.  
28

 A similar argument for a competence of the CJEU to review national measures for their conformity with fundamental 

rights when there is evidence of systemic shortcomings in the protection of these rights amounting to a violation of rights 

to free movement was made pre-Zambrano by Advocate General Maduro in Case C-380/05, Centro Europa 7 [2008] 

ECR I-349, paras 14 et seq.  
29

 Wünsche Handelsgesellschaft BVerfGE 73, 339; [1987] 3 CMLR 225. A ‘reverse Solange’ doctrine as a break to an EU 

fundamental rights review viz a viz the Member States had already been suggested by (Villalón, 2010: 168) and (Sabel 

and Gerstenberg, 2010: 518).  
30

 For a criticism of the ‘reverse Solange’ doctrine, see (Scholz, 2014); D. Kochenov, ‘Von Bogdandy’s “Reverse Solange”: 

Some Criticism of an Important Proposal’, April 2012, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2034444, 

accessed 18 May 2014; C. Franzius, ‘Hungary and the EU: Ways out of the Crisis’, May 2012, 

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2034444


Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

11 

This raises the question whether the closure of ERT constitutes such a violation of the essence of 

fundamental rights that would allow a claim on the basis of EU Citizenship to be made.
31

 In other 

words, has ERT’s closure deprived EU citizens living in Greece (but also diaspora Greeks and other 

Greek speaking EU citizens) of their right to a free, open and pluralist political space and thus 

compromised their participation in the EU democratic process? The arbitrary and irrational closure of 

the Greek PSB, which took place without any previous public dialogue and consultation, constituted a 

seismic event of such proportions that arguably met the high threshold for EU intervention as 

envisaged by the High Level Group. In the one month period between ERT’s shutdown and the 

commencing of broadcasts by EDT, the Greek nation was deprived of the only legal TV operator they 

have ever possessed as well as of their only source of public service information. The government’s 

authoritarian move resulted in a blow to Greek democracy by sacrificing ERT’s legacy under the 

pretence of financial expediency. It also dealt a blow to the European democratic process by degrading 

PSB as an institution.  

However, ERT has in the meantime been succeeded by NERIT. It has already been noted that the 

genesis of this body as well as the legal framework in which it operates render its independence 

questionable. If this is the case, the fundamental rights infringement that was originally committed 

with ERT’s shutdown would be perpetuated and aggravated as a result of the gradual consolidation of 

the position of the new PSB. However, this conclusion cannot be reached frivolously, out of a 

sentimental attachment to ERT, but needs to be underpinned with facts. More precisely, it would be 

necessary to prove that the audiovisual landscape in Greece in the post-ERT era suffers from a 

pluralism deficit. This would be the case if NERIT was found to lack the necessary independence 

against political or economic interference or failed to provide an impartial and comprehensive 

programme diet comprising information, education, culture and entertainment.
32

 The fact that this 

body carries the stigma of its undemocratic birth calls for extreme caution when conducting this 

assessment. More than that, it increases the likelihood that its independence is curtailed, justifying a 

reversal of the presumption stipulated by von Bogdandy et al. If the lack of independence of the new 

PSB structure is confirmed, EU Citizenship could provide a mechanism that is enforceable in the 

Greek legal order so as to protect pluralism and freedom of expression. If the new public television is, 

however, found to be well-functioning, independent and accountable, it would be inappropriate for the 

EU to intervene. The regrettable path that Greece as a sovereign state has taken so as to restore the 

much needed operation of public service media would then have to be respected. 

Also, it is worth considering whether the CFREU itself could come into play to pass a verdict on 

the legality of ERT’s closure. Article 11 CFREU goes further than Art. 10 ECHR by explicitly 

pronouncing in its second paragraph that ‘The freedom and pluralism of the media shall be respected’. 

The level of protection of freedom of expression under the Charter must be at least equivalent to and 

may even exceed that provided under the ECHR.
33

 Crucially, for the strength of protection under Art. 

11 CFREU to be tested before the CJEU, the closure of ERT would need to fall within the scope of the 

Charter. In accordance with Art. 51 (1) CFREU, this would be the case if Greece was implementing 

Union law.
34

 One aspect of ERT’s closure with an EU Law dimension was the deactivation of ERT 

(Contd.)                                                                   

http://www.boell.de/en/navigation/europe-north-america-claudio-franzius-hungary-and-the-eu-14682.html, accessed 18 

May 2014  
31

 The possibility of a suspension of Greece’s rights under Art. 7 (2) TEU is not discussed further in this paper given that it 

is very slim and not justiciable. The Communication from the Commission to the European Parliament and the Council, 

A new EU Framework to strengthen the Rule of Law, 11 March 2014, COM (2014) 158 final could offer a more 

promising avenue.  
32

 See Recommendation no. R (96)10 of the Committee of Ministers on ‘The Guarantee of the Independence of Public 

Service Broadcasting’.  
33

 CFREU, Art. 52 (3).  
34

 More generally on the application of the Charter to national measures see (Groussot, 2011) and (Hancox, 2013). 

http://www.boell.de/en/navigation/europe-north-america-claudio-franzius-hungary-and-the-eu-14682.html


Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

12 

frequencies as this had been ordered by the Greek Government.
35

 The use of radio frequencies comes 

under the Authorization Directive, so that withdrawal of the authorization would need to have been 

objective, transparent, proportionate and non-discriminatory.
36

 These criteria were arguably not 

fulfilled and, as has been noted above, the Council of State’s interim judgement ordered that ERT 

frequencies had to be restored with immediate effect.  

A further question that is worth asking is whether the overall shutdown of ERT took place in 

implementation of Union law. One of the reasons adduced by the Greek Government for ERT’s 

closure was the need to lay off public employees so as to comply with the austerity demands of the 

‘troika’, i.e. the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary 

Fund, and qualify for the next loan tranche. Does this mean that Greece acted in implementation of 

Union law? The European Commission did not dispute that ERT’s closure was a reaction to the 

exigencies of the current economic climate. It held that ‘[T]he decision of the Greek authorities should 

be seen in the context of the major and necessary efforts that the authorities are taking to modernize 

the Greek economy.’
37

 At the same time, the Commission washed its hands of responsibility by saying 

that the Greek authorities took the decision to close down ERT ‘in full autonomy’. Even though the 

‘troika’ had never demanded the actual closure of ERT, its substantial downsizing was part of the 

European Commission’s Adjustment Program for Greece.
38

 Greece exceeded, however, the 

Commission’s expectations. Its sudden move to shut down ERT was not designed as a reform 

measure. The shutdown of a broadcaster that had been running a surplus budget for a number of years 

took the Coalition partners and even the responsible Secretary of State by surprise. The notion is 

therefore hard to discard that an important motive for ERT’s closure was the wish to reap political 

credit by showing resolve to implement a tough reform agenda.
39

 The argument that Greece acted 

strictly in implementation of EU law appears therefore precipitate. 

The Legality of ERT’s closure under the ECHR 

In considering whether ERT’s closure violated Art. 10 ECHR, it is necessary to note at the outset that 

the protection afforded to PSBs under the Convention is subsidiary to that afforded to them under their 

domestic legal systems.
40

 Not only do applicants need to exhaust national remedies as a matter of 

procedure before applying to the European Court of Human Rights, they might also enjoy a higher 

level of protection at national level if their domestic legal system guarantees their existence and 

development; as is the case under German constitutional law for example. In Germany, the 

Grundversorgung doctrine, which entrusts PSBs with the mission of ensuring the essential basic 

provision for all, guarantees, first, the maintenance of existing public service programmes, and, 

secondly, their development in view of rapid technological change.
41

 Greek constitutional law does not 

offer similar guarantees to PSBs. The principle of ‘continuity of public service’, which is part of Greek 

administrative law, is less far-reaching, but goes in the same direction. The Convention for its part 

                                                      
35

 EBU, Roundtable on PSM and Article 10 of the European Convention of Human Rights, www3.ebu.ch, 5 March 2014.  
36

 European Parliament and Council Directive 2002/20 of 7 March 2002 on the authorization of electronic communication 

networks and services (Authorization Directive), OJ L 108/21, 2002, Art. 5.  
37

 European Commission, ‘Statement by the European Commission on the Closure of the Hellenic Broadcasting 

Cooperation’, 12 June 2013, www.europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-545_en.htm, 5 March 2014.  
38

 European Commission, The Economic Adjustment Programme for Greece. Fifth Review – October 2011, European 

Economy – Occasional Papers 87 (Brussels, European Union, 2011), 47.  
39

 On the interests behind the closure of ERT see the Roundtable discussion hosted by the ORF, the University of Vienna 

and the European Parliament representation in Austria on 30 January 2014, 

www.stream.univie.ac.at/media/lvs/2014S/220023.8/33768_09bf976a660b3a7a2679c24e1c2308f3/angle0, 5 March 

2014.  
40

 ECtHR, Manole and others v Moldova, judgement of 17 September 2009, no 13936/02, para. 83.  
41

 BVerfGE 73, 118 (1986); 83, 238 (1991).  

http://www.europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-545_en.htm
http://www.stream.univie.ac.at/media/lvs/2014S/220023.8/33768_09bf976a660b3a7a2679c24e1c2308f3/angle0


Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

13 

does not contain an existence guarantee for PSBs (Berka and Tretter, 2013). Nor does it mandate a 

dual broadcasting system or oblige Member States to establish a PSB if they have not yet done so, 

unless if private broadcasters are too weak to offer a pluralistic system.
42

 This does not, however, 

mean that the closure of an existing PSB could not fall to be scrutinized under ECHR law.  

In order for the closure of ERT to violate Art. 10 ECHR, it would be necessary to establish that 

there has been an interference with freedom of expression, first, of the employees working at ERT 

who had a right to impart information and ideas and, secondly, of the viewing public who had a right 

to receive the ERT programmes. As has been astutely observed by the Committee of Ministers, threats 

to the continuity of the activities of PSBs, not least due to uncertainty of short- and longer-term 

funding, directly translate into threats to their editorial independence and institutional autonomy.
43

 

This has to apply even more so to the complete stopping of the ERT services and the deactivation of 

its frequencies, which made such threats a reality and thus gravely interfered with the right to freedom 

of expression.
44

 

Next, it is necessary to consider whether this interference was justified under Art. 10 (2) ECHR. 

This would be the case if the interference was prescribed by law, if it was carried out in pursuance of 

one of the objectives listed in Art. 10 (2) ECHR and if it was necessary in a democratic society. As we 

have seen above, the ERT closure took place on the basis of Art. 14B of Law 3429/2005, which 

allowed the abolition of ERT on fiscal policy considerations only, namely if it burdened the State 

budget directly or indirectly or if it had a similar purpose or so as to restructure its operational costs. It 

is doubtful whether the closure could have been based on this provision given that ERT was a 

profitable undertaking. In any event, as the Court noted in the Di Stefano case, ‘the expression 

“prescribed by law” in the second paragraph of Article 10 not only requires that the impugned measure 

should have a legal basis in domestic law, but also refers to the quality of the law in question, which 

should be accessible to the person concerned and foreseeable as to its effects.’
45

 It is equally doubtful 

whether the ERT management and employees could have foreseen the possibility of an ERT shutdown 

on the basis of this provision.  

Identifying a legitimate objective under Art. 10 (2) ECHR on the basis of which the shutdown of 

ERT could have been carried out is even harder. The closure of a PSB on the basis of purely financial 

considerations is in any case not allowed under Art. 10 (2) ECHR. The only legitimate objective that 

could come into question is the protection of rights of others. This provision has been interpreted 

expansively by the Court to also include the protection of pluralism and democracy.
46

 As we have 

seen, the co-ministerial decision pursued inter alia the objective of replacing ERT with a new 

organization that would better serve the needs of pluralism in public service media. However, this 

objective could not have been legitimately pursued under the chosen legal basis, Art. 14B of Law 

3429/2005. 

Moreover, it is not clear how the shutdown of ERT could have contributed to pluralism, especially 

given that ERT was the only broadcaster with a legal obligation to provide objective, unbiased news. It 

has been argued that ERT’s closure would need to be seen in the context of the ‘media landscape as a 

whole, including print media as well as other broadcasters’ (Berka and Tretter, 2013: 25). In other 

words, the contribution of ERT to plurality as well as the level of plurality after the closure would 

need to be assessed, also taking the existence of the new interim body into account. As already noted 

                                                      
42

 ECtHR, Manole and others v Moldova, judgement of 17 September 2009, no 13936/02, paras 100, 101.  
43

 Appendix to the Committee of Ministers ‘Declaration on the guarantee of the independence of public service 

broadcasting in the member states’, 27 September 2006, para 20.  
44

 See ECtHR, Groppera Radio and Others v Switzerland, judgement of 28 March 1990, no 10890/84, para. 55.  
45

 ECtHR, Centro Europa 7 SRL and Di Stefano v Italy, judgement of 7 June 2002, no. 38433/09, para. 140.  
46

 ECtHR, Bowman v The United Kingdom, judgement of 19 February 1998, no. 141/1996/760/961, para. 38; ECtHR, 

Groppera Radio and Others v Switzerland, judgement of 28 March 1990, no 10890/84, paras 69, 70.  



Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

14 

earlier, it is very unlikely that the new public broadcaster serves the demands of pluralism better than 

the silenced ERT with its long cultural legacy. Greece’s drop by 14 places to the 99
th
 place out of 180 

countries, just one place before Bulgaria, the lowest ranked EU country, in this year’s World Press 

Freedom Index is an unmistakable sign that media freedom and pluralism in Greece have deteriorated 

since ERT’s closure, which was characterized in the report as ‘a turning point in Greece’s media 

history’.
47

 Moreover, statistics show that Greek TV channels, and especially DT, devote a 

disproportionate amount of airtime to the ruling Nea Dimokratia party to the detriment of other 

political parties.
48

 The National Council for Radio and Television (NCRTV), Greece’s independent 

broadcasting authority, recently issued a recommendation, stressing the need for all news and 

information programmes to respect pluralism and to represent the views of all legal political parties.
49

 

Finally the proportionality of the assault against ERT is also very doubtful. First of all, the 

appropriateness of this measure is questionable. If the aim of the measure was to reduce Greece’s 

budget deficit, it was wholly unsuitable to achieve this aim. Firstly, ERT was a profitable company. 

Secondly, ERT’s closure would not have relieved but burdened the state budget further if 

compensation for ERT’s unfulfilled contracts had been paid out.
50

 Thirdly, as has already been noted, 

the alleged objective of slimming down public service media in Greece has probably not materialized 

given that a big percentage of ERT’s ex-employees have been reappointed by NERIT. If the aim 

pursued by ERT’s shutdown was to replace it with a PSB that could better serve the needs of society, 

this has to be seen as no more than a lofty aspiration to which the abovementioned reservations about 

DT and NERIT apply.  

The second step of the proportionality assessment, the necessity of ERT’s closure, is not satisfied 

either.
51

 ERT’s shutdown was an unpremeditated move that took place without prior consultation. 

ERT could have gradually been restructured had PSB reform not been an untouchable topic in Greek 

politics in the past. If the government’s intention was to clean the ‘Augean stables’ in a single day, 

then surely this could have better been achieved by opening the stables’ doors to the waves of reform 

than by knocking the entire edifice down.  

Conclusion  

Since the late 1980s the Greek media system has been transformed by the entry of big industrial and 

merchant capital into the media scene and the ‘savage deregulation’ of broadcasting. This impacted 

greatly on public broadcaster ERT who never recovered from huge losses of audience share and 

advertising income. Despite the plethora of commercial channels entering the market, a major problem 

relating to media concentration has emerged. In most cases important media companies followed 

diversification strategies. They extended their activities in different sectors of the industry, and there 

were also a number of general conglomerates that incorporated media outlets in wider economic 

empires. Today, just a few leading players dominate the scene and account for about 70 per cent of the 

television market. Regulatory responses to the problems of unlicensed channels as well as to growing 

concerns over rising media concentration were contradictory and ineffective. On the one hand, the law 

which abolished state monopoly in television gave priority to existing media companies in granting a 

                                                      
47

 Reporters without Borders, ‘World Press Freedom Index 2014. European Union and Balkans’, 

www.rsf.org/index2014/en-eu.php, accessed 8 March 2014.  
48

 NCRTV, ‘Political Pluralism Report 2013’, 20 February 2014, www.esr.gr, accessed 10 March 2014. 
49

 NCRTV, Recommendation Nr. 1/21.10.2013, 21 October 2013, www.esr.gr, accessed 10 March 2014.  
50

 See the Roundtable discussion hosted by the ORF, the University of Vienna and the European Parliament representation 

in Austria on 30 January 2014, 

www.stream.univie.ac.at/media/lvs/2014S/220023.8/33768_09bf976a660b3a7a2679c24e1c2308f3/angle0, accessed 5 

March 2014.  
51

 See the concurring view of L. Woods as documented in (Iosifidis and Katsirea, 2014).  

http://www.rsf.org/index2014/en-eu.php
http://www.esr.gr/
http://www.esr.gr/
http://www.stream.univie.ac.at/media/lvs/2014S/220023.8/33768_09bf976a660b3a7a2679c24e1c2308f3/angle0


Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

15 

licence and, more important, the National Council for Radio and Television failed to establish 

enforceable licensing and contact rules. Even when legislation was existent, media owners tended to 

ignore it.  

In this environment one would have expected the political elite to strengthen the role of PSB as a 

guarantor of pluralism and diversity; instead, the government decided to close ERT down. After going 

through the shortcomings of the Greek broadcasting landscape (de-facto TV deregulation with no 

consideration as to the effects on market structure; inefficient regulatory framework; etc.), this paper 

presented ‘the ERT story’ and referred to the specific events leading to the shutting down of the Greek 

PSB. As mentioned above, this move was part of the latest public spending cuts imposed to meet the 

terms of the country’s bailout deal. The new body to replace ERT was actually established in autumn 

2013, after having left the country without a PSB service for a long time. 

Was the government right in closing down ERT? The short answer is no! This paper contended that 

ERT’s role as an impartial PSB is important especially today given the growth in social tension and 

the rise of the far rightin Greece. It is not acceptable to close down a PSB without consultation and to 

dismiss its employees, just to justify the wishes of the ‘troika’ for redundancies in the public sector. 

We have argued in this paper that the nexus between media freedom and EU Citizenship could provide 

a fruitful avenue to challenge ERT’s closure. The examination from an ECHR prism also found the 

intentions behind and the processes leading to ERT’s unravelling deficient.  

The closure of ERT is an attack on free speech and public space by the Greek government. Without 

doubt, ERT required restructuring and an array of reforms (reduction in the number of high-level 

directors; removal of duplicate services; more autonomy among different divisions), but this should 

have been done under a strategic plan and after consultation with interested parties. It is a dangerous 

precedent to close down PSB entirely or even to link PSB reform to austerity. Greece is not the only 

country undergoing austerity measures and looking to cut public spending, and while some slimming 

of budgets is unavoidable, we need to consider carefully the position of PSB in these conditions and 

prevent such arbitrary axing becoming a trend. 
 

 

  



Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

16 

Bibliography 

Barzanti, F., Governing the European Audiovisual Space: What Modes of Governance can facilitate a 

European Approach to Media Pluralism? EUI Working Papers RSCAS 2012/49. 

Berka, W. and H. Tretter, ‘Public Service Media under Article 10 of the European Convention on 

Human Rights’, Study on behalf of the European Broadcasting Union, December 2013, 

www3.ebu.ch/cms/sites/ebu/home/expertise/legal/side-area/content-reference@/public-

service-media-and-article.html, 7, accessed 24 March 2014.  

von Bogdandy, A. et al. 2012. ‘Reverse Solange – Protecting the Essence of Fundamental Rights 

against EU Member States’, Common Market Law Review, 49 (2), pp. 489-519.  

Brogi, E., P. L. Parcu, The Evolving Regulation of the Media in Europe as an Instrument for Freedom 

and Pluralism, EUI Working Papers RSCAS 2014/09. 

Economou, A. 2013. ‘Crisis over the Public Service Broadcaster’, IRIS, 6 (24). 

Economou, A. 2011. ‘Reorganisation plan for the Greek Public Service Broadcaster announced’, IRIS, 

10 (1) 2. 

Groussot, X., L. Pech and G. Petursson, The Scope of Application of Fundamental Rights on Member 

States’ Action, Eric Stein Working Paper No 1/2011. 

Hancox, E. 2013. ‘The meaning of “implementing” EU law under Article 51 (1) of the Charter: 

Åkerberg Fransson’, Common Market Law Review, 50 (5), pp. 1411-1432.  

Iosififdis, P. and I. Katsirea. 2014. ‘Conference Report “Public Service Broadcasting in the Era of 

Austerity”, London, 11 July 2013’, International Journal of Digital Television, 5 (1). 

Iosifidis, P. 2007. Public Television in the Digital Era: Technological Challenges and New Strategies 

for Europe. Basingstoke: PalgraveMacmillan. 

Jacobs, F. 2010. ‘Wachauf and the Protection of Fundamental Rights in EC Law’ in: P. Maduro and L. 

Azoulai (eds), The Past and Future of EU Law: The Classics of EU Law Revisited on the 50
th
 

Anniversary of the Rome Treaty. Oxford, Hart Publishing, pp. 133-139.  

Kaidatzis, A. 2013. ‘Dimosiaradiotileoptikiypiresiakainomimotita. I Apofasi tis EpitropisAnastolongia 

tin ERT’, Dikaio Meson EnimerosiskaiEpikoinonias, 2, pp. 154-159. 

Katsirea, I. 2012. ‘Who is Afraid of Public Service Broadcasting? The Digital Future of an Age-Old 

Institution under Threat’, Yearbook of European Law, 31, pp. 416-451. 

Katsirea, I. 2008. Public Broadcasting and European Law. A Comparative Examination of Public 

Service Obligations in Six Member States. Boston: Kluwer. 

Muir, E. 2013. ‘Fundamental Rights: An Unsettling EU Competence’ Human Rights Review, 15 (1), 

pp. 25-37.  

Papaioannou, A. 2012. ‘Restructuring the Greek Public Service Provider ERT’, IRIS, 5 (1) 25. 

Papathanassopoulos, S. 2014. ‘The Transition to Digital Television in Greece: What Next?’, 

International Journal of Digital Television, 5 (1). 

Papathanassopoulos, S., and R. Negrine (eds.). 2010. Communications Policy: Theories and Issues. 

Basingstoke: Palgrave Macmillan. 

Psychogiopoulou, E., D. Anagnostou, A. Kandyla. 2011. ‘Does media policy promote media freedom 

and independence? The case of Greece’, Case study report, Mediadem project. 

Sabel, C. F., O. Gerstenberg. 2010. ‘Constitutionalising an overlapping consensus: The ECJ and the 

emergence of a coordinate constitutional order’, European Law Journal, 16 (5), pp. 511-550. 

mailto:www3.ebu.ch/cms/sites/ebu/home/expertise/legal/side-area/content-reference@/public-service-media-and-article.html
mailto:www3.ebu.ch/cms/sites/ebu/home/expertise/legal/side-area/content-reference@/public-service-media-and-article.html


Public Service Broadcasting in Greece in the Era of Austerity 

17 

Scholz, R. 2014. ‘Nationale und europäische Grundrechte: Umgekehrte “Solange”-Regel?’, Deutsches 

Verwaltungsblatt, 129 (4), pp. 197-264.  

Villalón, P. C. 2010. ‘“All the Guidance, ERT and Wachauf” in: P. Maduro and L. Azoulai (eds), The 

Past and Future of EU Law: The Classics of EU Law Revisited on the 50
th
 Anniversary of the 

Rome Treaty. Oxford, Hart Pubishing, pp. 162-169.  

  



Petros Iosifidis and Irini Katsirea 

18 

Author contacts: 

 

Petros Iosifidis 

Professor in Media Policy 

City University 

Northampton Square 

London EC1V 0HB 

Email: P.Iosifidis@city.ac.uk 

 

Irini Katsirea 

Senior Lecturer in Law 

Middlesex University 

The Burroughs 

London NW4 4BT 

Email: i.katsirea@mdx.ac.uk 

mailto:P.Iosifidis@city.ac.uk
mailto:i.katsirea@mdx.ac.uk



